Фабрис Пиерет е свикнал да обслужва тълпи от туристи в заведението Le Lutétia, което държи на остров Ил Сен Луи, където разкошната гледка към река Сена, с чаша червено вино и превъзходни пържоли, дълго време го превръщат в популярна спирка за посетителите.
С приближаващата церемония по откриването на Олимпийските игри 2024 в Париж обаче тълпите са заместени от редки посещения. Бизнесът е надолу с 50% - както и за повечето други, след като тежките нови мерки за сигурност и неочакваният спад на туризма превръща някои от най-известните локации в Париж в истински „места призраци, пише New York Times.
„Това е катастрофа“, казва Пиерет, поглеждайки към почти празната си тераса. Пред него хиляди ярко оцветени седалки са наредени по кейовете на Сена, които сега са отцепени. Реката тече тихо – без трафик – сцена, напомняща блокадите около Covid.
„Олимпиадата трябваше да бъде страхотна за бизнеса“, каза Пиерет. „Вместо това сме ударени наистина силно“, посочва той.
Бизнесите разчитат на Олимпиадата да донесе икономически бум. Градът се превръща в гигантско спортно място на открито, започвайки с бляскава церемония по откриването в петък, когато флотилия ще превозва спортистите по над 5-километрова отсечка по Сена до Айфеловата кула, с над 300 хил. зрители по маршрута.
Грандиозното начинание обаче превърна центъра на Париж в място с максимална сигурност, с километри метали огради и полицейски контролно-пропускателни пунктове. Ограниченията ще отпаднат частично след церемонията по откриването.
Хората, които искат да вечерят в близост до Айфеловата кула или да получат достъп до площада на Нотр Дам, трябва да сканират специален QR код тази седмица, включващ проверка на миналото – нещо, за което много посетители не знаят.
Големи спонсори като френският конгломерат за луксозни стоки LVMH, Adidas и Coca-Cola ще спечелят значително. Малки бизнеси обаче, приклещени в зони с най-строгото ниво на сигурност, отчитат спад на продажбите от до 70% през последната седмица, а в други ограничени зони на Париж – с 30%, съобщи Конфедерацията на френската търговия в понеделник.
В Boulangerie Notre-Dame, в сенките на катедралата, Шарл Арно стои тихо, чакайки някой случаен клиент. Когато пекарната отваря преди месец и половина, той продава по 80 сандвича с франзели на ден. Но след издигането на защитните огради миналата седмица, тълпите туристи се оказват отвъд тях.
„От ден на ден нямахме почти никой“, казва Арно. Сега той продава около 20 сандвича на ден, купувани основно от полицейски служители, обикалящи района. „Усещането е като да сме в клетка“, казва той.
Зад ъгъла Ясир Джагафар е затворил един от двата си магазина за сувенири – Notre-Dame Souvenirs. Обикновено той отчита приходи от по 1800 евро дневно от продажбата на ключодържатели с Айфеловата кула, френски барети и чанти с Мона Лиза. Продажбите сега са се сринали до 18 евро на ден.
„Не можем да работим по този начин“, казва той. „Правителството трябва да е наясно с тежкото ни положение“, допълва още.
Президентът Еманюел Макрон заяви в понеделник, че френското правителство ще обмисли възможна компенсация за бизнесите. Много от тях се надяват, че туристите ще се върнат, след като ограниченията бъдат облекчени. Парижки търговски организации обаче предупреждават, че над 1000 предприемачи ще се затруднят да се възстановят от загубите, понесени през периода, който обикновено им носи по-голямата част от годишните им продажби.
Малцина търговци са затаили дъх.
В близост до Айфеловата кула Давид Зенуда, който управлява Spot 24 – олимпийски туристически информационен център с кафене и художествена изложба, казва на всички служители с изключение на един да останат вкъщи, докато мерките за сигурност не бъдат смекчени. „Нямаме клиенти“, казва той. „Парадоксално е, че не позволяваме на туристите да дойдат на място, посветено на тях“.
Засилвайки болката, продажбите на парижките магазини, ресторанти и хотели вече бяха надолу с около 11% през юни на годишна база, заяви френската търговска организация, след като очакваният ръст на туризма не се случи. Air France заяви, че очаква загуби от до 180 млн. евро за периода юни-август, позовавайки се на „значително избягване на Париж“ сред пътуващите, които предпочитат да избегнат тълпите и мерките за сигурност.
Прогнозите са спаднали до 11 млн. туристи за Олимпиадата от 15 млн. по-рано. Около 1,5 млн. туристи идват от чужбина, а останалите са френски граждани, посочва Парижката туристическа служба. Много парижани напускат столицата, за да избегнат задръстванията.
Всичко това задълбочава мрачното настроение сред собствениците на бизнеси.
Пиер Брисон, който управлява Musée Vivant du Fromage – музей на Ил Сен Луи с турове за дегустация на сирена, стои отвън с черна барета и чаша бяло вино, махайки на няколко случайни минувачи.
Ветеран производител на сирена, той е планирал откриването миналия месец, за да се възползва от това, което смята, че ще бъдат тълпи от клиенти.
Първоначално островът не е трябвало да бъде в периметъра на мерките за сигурност. Властите обаче са го разшири, без почти да предупредят за това, казва Брисон. Сега той няма клиенти и е изправен пред разходи за 50 хил. евро.
„Горди сме, че сме домакини на Олимпийските игри“, казва той, но допълва: „Но някои хора ще страдат заради това – хора като нас“.