IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо китайците започнаха да оценяват своите луксозни брандове

Западни компании губят пазарен дял в Китай заради самоувереността си, посочи Владимир Шопов, политолог и анализатор

08:10 | 28.06.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В последните години се вижда политическа промяна в нагласите на китайските потребители към луксозните стоки. С формирането на концепцията за общия просперитет на обществото в Китай и идеята за ограничаване на свръхпотреблението, започна отдръпване на част от потребителите, или поне намаляване на желанието за парадиране с големите брандове. Това заяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Владимир Шопов, политолог и анализатор.

„Китай от години е лидер в потреблението на пазара на луксозни стоки, като потребителите в страната са отговорни за 40% от покупките на стоки от този клас в света. Но много тенденции в последните години повлияха на потребителските настроения и продадените обеми. Ключова роля изигра пандемията и „затварянето“ на Китай и последвалото бавно възстановяване. Данните показват, че азиатската страна все още не е възстановила потреблението си в сектора, като покупките на луксозни стоки са около 50-60% от предпандемичните нива през 2019 г.“, обясни той.

Според него се вижда и изместването на потреблението вътре в самия Китай, заради промяна на навиците и стратегиите на луксозните компании. Шопов посочи, че потребителите от средната класа, които имат интерес към луксозни стоки, все повече намаляват, като остават само по-заможните. По думите му от икономическа гледна точка в страната има тенденция за намаляване на заплатите, което влияе на потребителските нагласи. Анализаторът добави, че се наблюдава и тенденция за все по-често пазаруване онлайн, което не е характерно за този клас стоки.

„Сред категорията на облеклата и аксесоарите не се вижда драстична промяна, а по-скоро размествания се наблюдават в категориите за бижута и продукти за грижа и козметика. В тези две области традиционно западните компании доминират, но се вижда поява на местни играчи, които отнемат пазарен дял и успешно се конкурират“, съобщи Владимир Шопов. И посочи, че често витае разбирането, че западните компании имат по-дълга традиция в производството на такива продукти, но смята, че това невинаги е така, и даде пример с изработването на бижута в Китай от XIX век.

Анализаторът е на мнение, че е важна комуникацията с китайските потребители, с която много западни компании се затрудняват. Шопов обясни, че има тенденция на рекламиране, което да представя брандовете като начин на живот – това се постига със странични инициативи – пътувания и занимания, които компаниите организират.

„Много от компаниите търсят начини да създадат много по-устойчива във времето връзка с потребителите. Не чрез еднократни продажби, а чрез позициониране в ежедневието на хората. Има предизвикателство, свързано с качеството на тяхната експертиза и разбиране на това какво се случва на пазара. Последните години видяхме достатъчно примери, че тази известна самоувереност, която тези компании носят със силните си позиции и брандове, е довела до подценяване на дълбочинното разбиране на китайския пазар. Това важи за производителите на луксозни стоки, но и за производителите на западни автомобили“, коментира анализаторът.

Как гледа китайският президент Си Дзинпин на показността в бита? Как се вписва секторът на модата в икономиката на страната? Стават ли по-дискретни богатите китайци и защо много малко от тях напускат страната?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие” гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:09 | 28.06.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още