IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какви са рисковете за европейските производители при търговска война ЕС-Китай

Възможни са нови инвестиционни стратегии и евентуални сътресения на пазарите на акции, посочи пазарен анализатор

22:55 | 27.06.24 г.

Евентуална мащабна търговска война между ЕС и Китай би била негативна новина за пазарните участници, тъй като инвеститорите ще заемат по-малко рискови позиции и не е ясно как ще реагират страните в конфликта и какви ще са реципрочните мерки. Това винаги крие много неизвестни и ще доведе до по-нискорискови стратегии и евентуални сътресения на пазарите на акции. Това каза Даниел Дончев, изпълнителен директор на "Експат Асет Мениджмънт", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

За разликите между търговската война между САЩ и Китай и очертаващият се конфликт с ЕС гостът подчерта, че преди години при Съединените щати и Китай имаше изразена силна страна, защото "китайците бяха много по-зависими, докато в случая с ЕС това не е така". "Европейската икономика също е много зависима от китайското потребление, така че тук нямаме една силна страна. И двете страни са достатъчно влиятелни, така че тогавашната търговска война през 2018 година не може да бъде точният пример за това, което ще се случи сега", каза Дончев.

Той припомни, че търговската война, обявена от Тръмп, нямаше много голям успех, „защото доста от нещата, които бяха заявени, не се спазваха и в крайна сметка ефектът беше, че американските потребители плащаха още по-високи цени за китайски стоки. Голяма част от тези мита бяха намалени или напълно отстранени от администрацията на Байдън". 

Търговските войни и въвеждането на ограничителни мерки като митата не са особено ефективни и потребителите ще бъдат ощетени при един такъв развой. Проблемът с митата е, че те имат т.нар. домино ефект - налагането на мита на един тип продукт може да доведе до налагането на много други такива. 

“Това не е ефективен подход. Конкуренцията е най-добрият вариант, за да могат компаниите да оптимизират своите производства, за да бъдат по-ефективни, да предлагат продукцията на по-добри цени. Налагането и увеличаването на митата традиционно води до неефективност и в крайна сметка до по-високи цени”, подчерта Дончев.

"Бяхме свидетели през последните години на по-висока инфлация, която сега започна да се укротява, но подобни мерки са проинфлационни в по-дългосрочна перспектива. Така че това е доста неефективна мярка в глобален мащаб", подчерта гостът.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:55 | 27.06.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още