Инвестициите на китайските фирми в Европа са се свили до най-ниското си ниво от повече от десетилетие миналата година, като по-голямата част от свежия капитал отива в сектора на електрическите превозни средства и свързаните с тях индустрии, съобщава Bloomberg.
Китайски компании са инвестирали 6,8 млрд. евро в 27-те страни от Европейския съюз (ЕС) и Обединеното кралство през 2023 г., показва нов доклад, разработен от Rhodium Group и Института за китайски изследвания Mercator, който е базиран в Германия.
Това е най-ниското ниво на китайски инвестиции от 2010 г. насам. Почти 70% от новите средства са отишли в области, свързани с електромобили, като батерии.
Забавянето се случва, докато китайският бизнес напредва на различни места по света, като общите изходящи инвестиции достигат най-високите си нива от 2016 г. насам. Това подчертава все по-трудните отношения между Европа и Китай. Те предстои да се влошат, тъй като ЕС се готви да наложи мита върху китайския износ на електромобили, ход, който може да накара Пекин да предприеме ответни мерки.
Китайските инвестиции в Европа се забавят отново. Графика: Bloomberg
Миналата година Унгария получи 3 млрд. евро нови китайски инвестиции, 44% от общите инвестиции, отишли в Европа. Сред основните проекти изпъкват фабрика за батерии на стойност 8 млрд. евро на Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и завод за катоди на Zhejiang Huayou Cobalt Co. , чието строителство беше обявено през юни миналата година.
Поредица от сделки, обявени по време на посещението на китайския президент Си Дзинпин в Унгария, вероятно ще стимулират допълнителни инвестиции. Докладът на Rhodium също отбеляза няколко нови проекта за батерии от китайски инвеститори в континента, което предполага, че фокусът върху Унгария и индустриите, свързани с електромобилите, ще продължи.
Веднъж стартирани, тези проекти ще позволят на китайските фирми да избегнат митата, като произвеждат в Европа, осигурявайки си по-голяма географска близост с доставчици и клиенти и намалявайки разходите за доставка.