През последните месеци имаме спад както на износа, така и на вноса от Китай. Вносът спада с 5,6% за първите три месеца на годината, а износът – с 15,2%. Това каза Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговско-промишлена палата (БКТПП), в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Той посочи, че износът на България към Китай възлиза на 2-3 млрд. долара годишно. Износът за първото тримесечие е 238 млн. долара, а вносът ни е 626 млн. долара, каза Динев. Най-интересното е, че износът е общо 774 артикула, а ние внасяме 2668 артикула – разнообразието от внос от Китай е много по-голямо от това, което изнасяме към Китай, допълни той.
Страната изнася за Пекин медни катоди, руди и концентрати от благородни метали без сребро, кюспе за храна на животни, табла и панели, и царевица.
Същевременно Динев отбеляза, че България 4 години не е имала посланик в Китай до февруари тази година, а страната ни продължава да няма търговско аташе в Пекин, въпреки че Китай е втората по големина икономика в света.
Лъчезар Динев коментира и посещението на китайския лидер Си Дзинпин във Франция, Унгария и Сърбия, като посочи, че страната ни има протокол за стратегическо сътрудничество с Китай, каквото е подписала и Сърбия. Въпреки че китайският лидер за втори път посещава Сърбия, не е идвал нито веднъж в България. Не знам дали ще има изобщо промяна в отношенията между ЕС и Китай след посещението на Си Дзинпин в Европа. Нужно е Европейският съюз да преосмисли отношенията си с Китай реално, защото фанфарите са излишни, каза още Динев.
„Мен ме притесняват данните, които излизат през последната близо година. Например данните за чужди инвестиции – те са изключително намалели. Единственият ръст е при реинвестицията на печалбата на български дружества в българската икономика“, каза той и допълни, че страната трябва да се оглежда за инвеститори, включително и към Китай. Според него проблемът не е само политически и геополитически, а се крие и в решение на правителството, според което инвеститори клас А от трети страни нямат законово основание да пребивават в страната след третата година.
Динев отбеляза, че има плато в ръста на предлаганите автомобили от Китай.
„Заплахата от страна на ЕС, че ще направят така, че електромибилите, като субсидирани продукти да не влязат в Европа, е леко пресилена. Много от европейските държави, включително и България, субсидират малките и средни предприятия, които създават части за абсолютно целия автомобилен сектор в Европа”, каза той.
„ЕС не може да каже: Ние няма да внасяме китайски електромобили. Защото някой може да каже: ние пък няма да внасяме европейски и словашки автомобили. От тук нататък нещата стават много интересни. За това имаше размяна на гостувания по повод на търговските взаимоотношения“, допълни Динев.
Той даде пример с Volkswagen, които произвеждат автомобилите си в Словакия, добави Динев. „Износът на SUV в Китай падна близо 50%, след като имаше изказване, че ще се забрани вносът на електромобили от Китай. Говорим отново за многомилиарден бизнес“, каза той.
Според него Китай се е наместил на руския пазар за строителна техника и за тежкотоварни автомобили, а и за леки коли. Това бе една ниша, разработвана от европейските компании с десетилетия и там китайският износ има огромен ръст, допълни Динев.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.