Китай започва ново антидъмпингово разследване на вноса на френско бренди, което ескалира търговския спор между Пекин и Брюксел.
Служители от китайското министерство на търговията казват, че разследването е предизвикано от оплаквания от местни производители. Брендито е най-внасяният алкохол в Китай и идва предимно от Франция, пише FT.
Проверката трябва да приключи в рамките на една година, но може да бъде удължена с още шест месеца, допълват от китайското търговско министерство.
Разследването започва четири месеца след като председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен обяви антисубсидийно разследване на вноса на китайски електрически превозни средства. Разследването на Комисията се подкрепя от френските автомобилни ръководители и служители.
Брюксел още тогава предупреди, че може да има отмъщение от страна на Пекин.
Акциите на основните производители на алкохол се понижават в петък. Книжата на Rémy Cointreau поевтиняват с 8%, на Pernod Ricard - с 5%, на Diageo – с 2,6%, а на луксозната група LVMH, която притежава коняка Hennessy – с 1,6%.
През последните месеци Брюксел започна няколко други разследвания на предполагаеми нечестни китайски търговски практики. Европейските власти наложиха наказателни мита върху вноса на пластмаса за бутилки и започнаха проверка и за предполагаем дъмпинг на биогорива.
Пекин разкритикува ЕС за разследванията и заяви в края на миналия месец, че „твърдо се противопоставя на протекционистките практики“ и „злоупотребата с търговски средства за защита“.
Китай е внесъл алкохолни напитки на стойност около 4,5 млрд. долара през 2022 г., според Daxue Consulting, базирана в Китай група за пазарни проучвания. Брендито е най-внасяната спиртна напитка. Около 37,5 млн. литра френско бренди е внесено в Китай през 2022 г.
Продажбите на първокласни алкохолни напитки – особено на коняк, който е вид бренди, са подложени на натиск, тъй като навиците за пиене от епохата на пандемията се променят. LVMH, Rémy Cointreau и Pernod Ricard отчетоха спад в продажбите до голяма степен поради по-слабото търсене в САЩ.
Обемът на износа на коняк е спаднал с 18,9% между август 2022 г. и края на юли 2023 г., според асоциацията на производителите на коняк UGVC. САЩ са най-големият потребител на коняк, като са внесли повече от половината от произведените бутилки, според Bureau National Interprofessionnel du Cognac. Китай е на второ място.
Франция междувременно предприе свои собствени стъпки за насърчаване на произведените в Европа продукти. В указ, който ще бъде публикуван този месец, Париж ограничава субсидиите за закупуване на електрически превозни средства, така че те да не могат да се прилагат за повечето автомобили, произведени в Китай, въз основа на екологичния им отпечатък.