Предложението за поетапно влизане в Шенгенското пространство, което означава присъединяване на България и Румъния чрез летищата на двете страни, е реализуемо. При прилагането на този вариант трябва да има повече конкретика и да има пътна карта с точно развит период, в който двете страни ще могат да влязат вече и със сухопътните си граници. Ако предложеното решение от Нидерландия и Австрия е последно, България и Румъния могат да станат членове на „въздушния Шенген“ до март на следващата година. Това прогнозира в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Милен Керемедчиев, бивш заместник-министър на външните работи и международен анализатор.
По думите му това е възможно, след като се извършат техническите операции за разделяне на трафика по летищата, за което Австрия иска да изпрати свои съветници в летищата в София и Букурещ.
Той обаче не очаква пълноправно членство до края на следващата година. „Но ние, ако сега не успеем да влезем и да прекрачим този праг, даже и частично, всеки изминал месец следващата година ще бъде много по-трудно да влезем като пълноправни членове“, предупреди Керемедчиев.
Международният анализатор припомни, че така нареченото предложение „въздушен Шенген“ е старо, но реализуемо, като включва присъединяването на България и Румъния в Шенген с летищата си. Той обясни, че държавите членки на Шенген одобряват нивото на сигурност на въздушните пътища на двете кандидатстващи държави, а летищата са готови да направят разделение между шенгенски и нешенгенски пътувания.
Очаква се парламентът в Нидерландия да гласува отмяна на ветото на България между Коледа и Нова година, но независимо от гласуването, Австрия е твърдо против присъединяването ни и това на северната ни съседка в шенгенското пространство.
Керемедчиев смята, че ако влезем само с въздушните си пътища в Шенген, страната ни не бива да се отпуска, а трябва работата да продължи, тъй като членството по въздух е само 20% от пълноправното членство.
„Тук вече трябва да се работи много усилено с двете държави – да видим какви ще бъдат конкретните условия на Австрия. Тя постави вече три, но се очаква и да има повече конкретика и да има пътна карта с точно развит период, в който двете страни ще могат да влязат вече и със сухопътните си граници“, уточни международният анализатор.
Остава ли темата за мигрантите препъникамък за членството на България и Румъния в Шенген? Защо темата за миграцията е причина правителствата, които не говорят засилено по темата, да бъдат санкционирани на изборите в полза на десни кандидати, на които тази тема е основна?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.
преди 1 година Влизаме в "въздухарския Шенген" ! ... а после ще градим :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар