Търговските отношения на България с Италия ще продължат да растат. У нас внасяме машинни компоненти от Италия, а България изнася мебели за средиземноморската страна, което се дължи на високата автоматизация, спрямо региона, в който се намираме. Това съобщи в в рубриката „Европа в развитие“ на предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Йонко Чуклев, финансов анализатор и съосновател и заместник-председател на Професионалната асоциация по роботика.
Според него българските производители на мебели работят с напреднали технологии – още от софтуера и проектирането на мебели по задание конкретно на клиента, те са открили „доста добра ниша, включително и на италианския пазар“.
Чуклев смята, че Италия се справя добре с научноизследователската и развойната дейност, но големият проблем са шестте милиона италианци, които работят извън страната. „Още е рано да се ликува след данните, които показаха 0,1% ръст на БВП, вместо стагнация в Италия“ коментира експертът. Той обясни, че му прави впечатление по-големият оптимизъм сред инженерите, с които работят в Италия, спрямо тези в Германия, но потвърди, че големият проблем са шестте милиона италианци, които работят извън страната. По думите му италианците срещат бюрократични трудности при отварянето на свои бизнес в страната и предпочитат да го развиват другаде.
Финансовият анализатор припомни, че законът за стимули и инвестиционният държавен фонд, въведени от правителството на Джорджа Мелони, имат за цел да запълнят празнината във веригата на доставки, в стимулите за мебелния бранш и защита на интелектуалната собственост в страната.
Във връзка с отношението на Италия за регулациите на изкуствения интелект, Чуклев обясни, че трябва да се проследи срещата на Г-7, за която Мелони съобщи, че основната тема на дискусия ще е изкуственият интелект.
„В Италия има голямо желание от младите хора да работят в държавния сектор, но предлагането на такива позиции е диспропорционално малко, поясни той. Според анализатора ролята на Мелони е да стимулира занаятчиите и производителите в страната, тъй като компаниите с голяма история са тези, които са развили Италия до сегашното и състояние. „Резки ходове не мисля, че може да очакваме, но това, което ми е надеждата, е, че поне в идните 10 години ще върне средните италианци към основите им – предприемачеството“, надява се той.
Защо Moody's се отказа от понижение на кредитния рейтинг на Италия? Как ще се развиват търговските ни отношения със средиземноморската страна? В кои сектори е стокообменът с България?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria в рубриката „Европа в развитие“.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.