В продължение на десетилетия Китай беше водещият двигател на растежа при търсенето на петрол в световен мащаб благодарение на икономиката си, която поддържаше бърз растеж за дълъг период от време. Икономиката на Китай успя да се разшири с близо 10% годишно, откакто Пекин започва икономически реформи през 1978 г., като се увеличи от 1,2 трлн. долара в началото на века до близо 18 трлн. долара през 2021 г. Но тази ера на образцов растеж може вече да е в огледалото за обратно виждане. Икономически експерти прогнозират, че темпът на растеж на Китай ще се забави до между 2% и 5% през следващите години благодарение на намаляващото население и забавящата се производителност.
Освен това анализаторите предупреждават, че Китай е готов да отстъпи статута си на световните петролни пазари на Индия, която бързо се превръща в основен двигател на растежа за глобалното търсене. През последното десетилетие Азиатско-Тихоокеанският регион представляваше 79% от растежа на световното търсене на петрол, като само Китай допринасяше за 58%.
„Ролята на Китай като глобален двигател за растежа на търсенето на петрол избледнява бързо“, коментира Ема Ричардс, старши анализатор в базираната в Лондон Fitch Solutions Ltd. Според нея през следващото десетилетие делът на Китай в нарастването на търсенето на петрол на развиващите се пазари ще намалее от близо 50% до едва 15%, докато делът на Индия ще се удвои до 24%.
В средносрочен план анализаторите от Standard Chartered прогнозират, че растежът на търсенето на петролни продукти в Китай ще се забави до 516 хил. барела на ден през 2024 г. от 819 хил. барела на ден през 2023 г., в резултат от спада на растежа на БВП до 4,8% през 2024 г. ( от 5,4% до 2023 г.).
Те също прогнозират, че растежът на търсенето в Индия ще се увеличи до 331 хил. барела на ден през 2024 г. от 268 хил. барела на ден през 2023 г., подпомогнат от благоприятните базови ефекти и само лекото забавяне на растежа на БВП (6,0% през 2024 г. спрямо 6,1% за 2023 г.).
Бързо нарастващото население, което вероятно е надминало това на Китай, се очаква да бъде основният двигател на тенденциите в потреблението в Индия. Междувременно преходът на страната от традиционен бензинов и дизелов транспорт се очаква да изостане от други региони, в рязък контраст с рязкото внедряване на електрически превозни средства и чиста енергия в Китай като цяло
Налагането на електромобили в Китай продължава с бързи темпове, тенденция, която не предвещава нищо добро за търсенето на бензин и дизел на най-големия автомобилен пазар в света. Продажбите на електрически модели в Китай почти се удвоиха до 6,1 млн. броя през 2022 г., в сравнение с едва 48 000 броя, продадени в Индия, показва анализ на BloombergNEF. Агенцията разкри, че електромобилите вече изместват над 1,4 милиона барела дневно потребление на петрол в световен мащаб.
От своя страна Индия не бърза да се откаже от традиционните изкопаеми горива. По-рано през годината министърът на въглищата на страната Пралхад Джоши обяви, че твърдите изкопаеми горива ще продължат да играят важна роля в енергийния сектор най-малко до 2040 г., позовавайки се на горивото като достъпен източник на енергия, чието търсене все още не е достигнало своя връх в Индия.
„ Така че в обозримо бъдеще няма да има дистанциране от въглищата в Индия“, изтъква Джоши, добавяйки, че горивото ще продължи да играе важна роля до 2040 г. и след това.
Въпреки това е малко вероятно Индия скоро да възпроизведе огромния мащаб на обширната петролна мрежа на Китай, като последната в момента консумира три пъти повече петрол. Потреблението на петрол в Индия е нараснало с около 255 000 барела на ден през първите седем месеца на текущата година, спомагайки за нарастване на общото потребление до 135 млн. метрични тона през първите седем месеца на 2023 г. в сравнение със 128 млн. метрични тона за същия период на 2022 г. Този темп на растеж обаче беше значително по-бавен от 415-те хиляди барела на ден, публикуван през 2021/22 г., когато икономиките се възстановяваха от пандемията на коронавирус и свързаните с нея ограничителни мерки.
За сравнение, ръстът на потреблението в САЩ е 1 млн. барела на ден през първите пет месеца на тази година; важно е обаче да се отбележи, че САЩ обикновено консумират близо четири пъти повече петрол, отколкото Индия.
Силно търсене на стоки
Въпреки всичко, новите данни, идващи от Китай, предполагат, че икономиката все още има достатъчно инерция, за да може страната да остане водещ потребител на важни суровини като петрол и мед за години напред.
Инвестиционната банка Goldman Sachs съобщи, че търсенето на много основни суровини в Китай всъщност нараства със „стабилни темпове“, до голяма степен благодарение на процъфтяващия сектор на зелената енергия.
Според кредитора търсенето на мед в Китай е нараснало с 8% на годишна база, докато търсенето на желязна руда и петрол се увеличава съответно със 7% и 6%, надхвърляйки очакванията на банката за цялата година. Търсенето на зелена мед в Китай расте със 71% през юли спрямо предходната година. Китай е водещият вносител на петрол и най-големият потребител на мед, желязна руда и алуминий в света.
„ Тази сила в търсенето до голяма степен е свързана с комбинация от силен растеж в зелената икономика, мрежата и строителството на имоти. Най-значителната сила идва от страна на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ), където свързаното търсене на мед е нараснало със 130% на годишна база от началото на годината, водено от растящото търсене, свързано със слънчевата енергия“, изтъква Goldman.
Хегемонията на Китай на глобалните пазари на чиста енергия не изглежда в непосредствена опасност. Доклад на Global Energy Monitor от юни разкри, че активният капацитет на соларна енергия в страната е достигнал 228 гигавата – повече от общия в останалата част на света.
Сега Китай е напът да удвои своя капацитет на вятърна и соларна енергия пет години по-рано от целевия хоризонт през 2030 г.
преди 1 година Естествено ценности които цивилизованият Запад защитава са като "Парад гордости" Транс гени паради , еднополовите бракове това са ценности за тях и Индия трябва да ги приема също. ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година хихи ... активният капацитет на соларна енергия в страната е достигнал 228 гигавата повече от общия в останалата част на света ... и ще го удвоят преди 2030 ... и там ще стане нещо , нали едноочко ... знаеш ли кво ще стане 2030 ?! ами ще продължим с ВЕИ и електричките , но вече без дизелчета ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година некой смешен антиваксър-газовик за блиц коментар ?! Агенцията разкри, че електромобилите вече изместват над 1,4 милиона барела дневно потребление на петрол в световен мащаб ... :))) ... не било верно , нали ?! разкажете ми пак за онова там за безкрайният ръст на добивите на петрол ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар