САЩ и Европейската комисия (ЕК) са се договорили относно евентуално споразумение, което трябва да позволи на електрически превозни средства , използващи стратегически важни минерали, добивани или преработени в Европейския съюз (ЕС), да отговарят на условията за екологични субсидии на САЩ, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), съобщи Handelsblatt.
Литият, манганът, никелът и кобалтът - ключови минерали за производството на електромобилни батерии – могат да попаднат в обхвата на споразумението и следователно трябва да отговарят на условията за субсидии съгласно пакета в IRA на стойност 430 млрд. долара, подписан от американския президент Джо Байдън през август, информира Ройтерс, цитирайки германското издание.
Съгласно правилата на IRA електрическите превозни средства могат да отговарят на изискванията за субсидии само ако поне 40% от използваните в тях минерали идват от САЩ или държава, с която Вашингтон има споразумение за свободна търговия.
Байдън и председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен се договориха в началото на март двете страни да започнат преговори за споразумение за суровини, което ще позволи на превозни средства с минерали, добити или преработени в Европа, да се възползват от американските федерални субсидии.
Анализ на Atlas Public Policy показа по-рано тази година, че откакто Байдън встъпи в длъжност като президент на САЩ, компаниите учетвориха обявените си инвестиции в производство на електрически превозни средства и батерии в страната до 210 млрд. долара - повече от всяка друга страна в света
Atlas установява, че автомобилните концерни и производителите на батерии планират да инвестират 54 млрд. долара в изграждането или разширяването на 37 производствени съоръжения за батерии в цялата страна. Ако бъдат построени и заработят до 2030 г., тези съоръжения ще имат капацитет да поддържат приблизително две трети от пазара на електрически леки коли в САЩ.