Публично-частното партньорство е отлична възможност България да използва испанския опит при усвояването на средства по Механизма за възстановяване и устойчивост, както и инструментите за ПЧП. Концепцията за публично-частно партньорство не е нова и в Испания се прилага на практика, откакто се въведоха платени магистрали. Много е важно в това отношение да се определи ясно рискът и всеки да си знае отговорностите. От фундаментално значение е да има ясни законови разпоредби. Нужна е солидно подготвена и стабилна публична администрация, която да е способна да защитава обществения интерес срещу частния такъв, коментира в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Алфонсо Гонзалес Финат, съветник на Испанската асоциация на енергийните компании и бивш директор в ГД „Енергетика и транспорт“ в Европейската комисия. Той и Франсиско Фонсека Морийо, професор по международно публично право и международни отношения от Университета на Валядолид и бивш ръководител на Представителството на Европейската комисия в Испания, участваха в бизнес форум на тема „Испания може. Може ли и България?“, който се проведе преди дни в София.
Организатори на форума бяха Българо-испанската търговска камара и Либералният институт за политически анализи, а Франсиско Фонсека Морийо и Алфонсо Гонзалес Финат бяха сред официалните гости на форума.
"Страхът в българското общество, че всички средства ще се насочат само към частния сектор, трябва да се преодолее с ясни правила и закони, както и поставени ясни цели. Важно е частният сектор да поеме своя дял от рисковете в начинанието", посочи Финат.
Той напомни, че в Европейския съюз действат принципите на свободния пазар, съществува свободна конкуренция.
„27-те страни членки сме в общ европейски пазар, с еднакви правила за всички. Не може да се попречи в търг за строеж на магистрала да вземат участие и да спечелят френски, германски или испански компании, обясни проф. Морийо. – Има едно фундаментално понятие – съвместна компания или джойнт венчър. Когато една мултинационална компания спечели търг, нормално и разумно е тя да влезе във взаимоотношения и да наеме местни подизпълнители за конкретни задачи. Но не можем да се противим на правилата на пазара.“
Той е убеден, че България е подготвена и е в състояние да предостави правни гаранции. „Има две основни неща: националното законодателство в областта на обществените поръчки и второ – цялостното законодателство по антикорупционните мерки, имам предвид разделението на властите, ясни правила кой осъществява контрол, коя държавна институция, кой от кого зависи. Когато са налице тези гаранции в добавка с европейското законодателство, останалото е просто проява на достатъчно интелигентност от страна на частния и обществения сектор, за да се осигури безпрепятственото функциониране на смесеното дружество", подчерта експертът.
По думите му стратегическите планове с публично-частно партньорство са много важни за цяла Европа в области като ВЕИ и зеления водород, те допринасят за взаимната свързаност и за способността да се реформират енергийните пазари в Гърция, Португалия, Испания, което би било немислимо без европейските фондове.
Алфонсо Гонзалес Финат акцентира върху факта, че "всяка силна европейска демокрация има нужда от солидна и силна администрация, която е способна да гарантира благоденствието на гражданите си. Важно е да осигурите публична администрация с неутрална позиция".
Франсиско Фонсека Морийо посочи, че в Плана за възстановяване и устойчивост на България има заложени над 100 цели и реформи, а "благодарение на последните български правителства вече има напредък по много от тях". "Това е доказателство, че може да се има доверие. Моят съвет е да изготвите реалистичен и много точен календар за изпълнение на задачите“, каза още той.
Къде са рисковете при управление на фондовете с евросредства? На кои области трябва да се акцентира в националните планове на България, при които има обществен консенсус?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.