Зелените програми на ЕС ще добавят до 1 трлн. долара разходи през това десетилетие, показват прогнози на анализатори от BloombergNEF. От определена гледна точка САЩ играят на догонване със своята мярка за зелени разходи от 369 млрд. долара - и тъй като някои от американските данъчни стимули не са ограничени, крайната сума може да бъде много по-висока.
За европейските компании получаването на достъп до съществуващо финансиране става все по-тромаво, тъй като стартират нови програми за финансиране с различни климатични изисквания и цели, което често принуждава компаниите да наемат допълнителен персонал само за да преминат през досадния административен лабиринт и документация. Именно в това се крие привлекателността на IRA: използване на простия и добре разбираем стимул на данъчните облекчения за увеличаване на продажбите на електрически автомобили, внедряване на зарядни устройства за превозни средства, местно производство на термопомпи и производство на футуристични горива като екологичен водород.
„Предпочитам да имам положителна конкуренция със САЩ по отношение на климата, отколкото да се оплаквам, че американците не правят нищо“, изтъква Паскал Канфин, френски депутат, който ръководи комисията по околната среда към Европейския парламент и е близък с Макрон. Той вижда дългосрочното възприемане от страна на ЕС на ценообразуването на въглеродните емисии и по-строги правила за екологични инвестиции, заедно с установени финансови стимули за чисти технологии, което дава предимство на блока в споделения стремеж за ограничаване на парниковите газове.
Ако не друго, изтъква Канфин, IRA е подтикнала ЕС да подобри политическата си рамка. „И както във всяко състезание, сега зависи от нас, европейците, да сме на страната на победителите“, добавя той.
Истинският риск за европейското промишлено производство - и това, което наистина раздразни служителите на ЕС - са изискванията на IRA за местно съдържание по отношение на състава на продуктите. Една разпоредба ще предостави данъчни кредити за превозни средства, поне частично произведени и сглобени в Северна Америка - пряк удар върху европейските производители на автомобили, който би могъл да наруши глобалните търговски правила. Volkswagen AG вече реагира, като ускори инвестициите си в САЩ, влагайки 2 млрд. долара в изграждането на завод за електрически превозни средства в Южна Каролина.
„IRA действа като електрошок на Европа“
За да поправи недостатъците в стратегията на ЕС за климата, през февруари ЕК представи Индустриалния план за Зелена сделка (Green Deal Industrial Plan) с цел да опрости регулациите, да ускори достъпа до финансиране, да развие умения за зелени индустрии и да създаде „повече поддържаща среда” за производство. Комисията, като регулаторен орган на блока, е настроена да направи тази крачка във вторник, като въведе пакет от мерки, включително Закона за въглеродно неутрална индустрия.
Въпреки че официалното одобрение може да отнеме около година, пакетът може да даде тласък на някои индустрии.
Бавният процес на издаване на разрешителни е „най-голямото предизвикателство“ в Европа, изтъква пред Bloomberg Хенрик Андерсън, главен изпълнителен директор на Vestas Wind Systems A/S, един от най-големите производители на вятърни турбини.