Плитките води на Рейн нарушават трафика на шлепове и повишават разходите за корабоплаване - ранен индикатор, че Европа трябва да се подготви за намаляване на сеизмичния икономически шок, който усети при миналогодишната суша.
В Кауб, ключова точка в Западна Германия, нивото на реката е най-ниското по това време на годината от 2017 г. насам. Всички шлепове, които планират да теглят дизелово гориво по-нататък във вътрешността на Европа, са ограничени до половината от товарния им капацитет, пише Bloomberg.
Ако корабите поемат товар на пълен капацитет, те ще застанат твърде ниско във водата.
„За това време на годината ситуацията е много лоша. Можем да изпаднем в ситуацията, в която бяхме и миналото лято, когато корабоплаването беше намалено или спряно“, коментира Мичъл ван дер Хувен, корабен брокер в Riverlake.
Нетипично меката зима и съпътстващата липса на снеговалежи имат последствия в цяла Европа, особено за фермерите и производителите на енергия. Голяма част от Франция и южната част на Обединеното кралство са регистрирали по-малко от една четвърт от нормалните валежи през последните 30 дни. Някои фермери намаляват насажденията от картофи, моркови, пащърнак и лук, защото може да няма достатъчно вода за напояването им през следващите месеци.
„Не мога да поема този риск“, казва Андрю Бленкирън, фермер в Съфолк, Англия, който съкращава площта за тези култури с една четвърт. Валежите през декември и януари са около половината от средните, а само 3 милиметра са паднали досега през февруари.
За производителите на праз във Великобритания например настъпва сух период за втори път в последната година. Зеленчукът се засява от март до май и се прибира до 13 месеца след това, казва Тим Кейси, председател на Британската асоциация на производителите на праз. Очаква се местните доставки да се изчерпят през април, което ще наложи допълнителен внос, според Кейси.
Ниво на р. Рейн през февруари. Графика: Bloomberg
Намаляват водните нива и за някои от производителите на водноелектрическа енергия, което може да намали производството на електричество точно когато страните се опитват да се откажат от изкопаемите горива и да укрепят възобновяемите източници на енергия. Във Франция, където продължителните засушавания тласнаха производството на ток от ВЕЦ до най-ниското ниво от 1976 г. миналата година, недостигът на валежи през последните седмици предизвиква опасения в Electricite de France SA и Engie SA, които произвеждат по-голямата част от водноелектрическата енергия в страната.
Сушата може да ограничи и количеството вода, налично за охлаждане на ядрени реактори.
„Една много суха зима може да доведе до напрежение в енергийната система това лято“, коментира главният изпълнителен директор на Engie Катрин Макгрегър.
Производството на водноелектрическа енергия в Северния регион, където се намират най-големите резерви в Европа, остава с 10% под средната сезонна стойност за последните пет години, според BloombergNEF. Доколко може да се очаква възстановяване, това зависи от топенето на снеговете през пролетта, казва Карлос Торес Диас, ръководител на енергийния отдел в консултантската компания Rystad Energy AS.
„Водните нива започват да спадат по-бързо, отколкото през последните години“, казва Диас. „По-екстремните метеорологични условия ще се повтарят по-често и това ще затрудни управлението на енергийния сектор“, допълва той.
Сухото време над Северна Европа се очаква да продължи следващата седмица. Според прогнозите обаче влажността през март ще се увеличи, казва Ейми Ходжсън, метеоролог в Atmospheric G2 в Бирмингам, Англия.
Количеството сняг и нивото на язовирите в Алпите е под средното. Графика : Bloomberg
Рейн има някакъв буфер, преди да се стигне до тежка водна криза. Условията обаче са предвестник на това, което може да се случи.
Миналото лято пресъхването на европейските водни пътища прекъсна търговски бизнес на стойност 80 млрд. долара, което засегна рафинирането на петрол, химическото производство, производството на електроенергия и отглеждането на царевица.
По р. Рейн са транспортирани почти 170 млн. тона жизненоважни стоки през 2021 г., включително петролни продукти, въглища и желязна руда. Още тази година цената в евро на тон за транспортиране на гориво по реката с шлеп скочи, като сегашните разходи за транспортиране между Карлсруе в югозападна Германия и Нидерландия почти утрояват средната стойност за пет години.
Според 14-дневната прогноза има 86% шанс нивото на реката при Кауб да се понижи до 97 см или по-малко към края на първата седмица на март. Това не се е случвало поне от началото на 2014 г.
Количеството сняг в алпийската зона на Рейн е сравнително малко в момента, казва Денис Майснер, синоптик в Германския федерален институт по хидрология. Това има значение, защото снегът е един от основните източници на вода за реката при топенето му. Само валежи над средните през пролетта и лятото могат да компенсират това.
Р. Рейн свързва швейцарската и германската индустрия с най-голямото пристанище в Европа Ротердам. Графика: Bloomberg
преди 1 година Кое по и требва на западните партньори:Кимур за ток или заредени бателии за електрички в Лом.Тия ора се веят по джанти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Енемона: При Ломските лигнити няма да има разходи за серни филтри https://***.investor.bg/a/169-ipo/57440-enemona-pri-lomskite-ligniti-nyama-da-ima-razhodi-za-serni-filtri отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Nowadays Bulgarian River Shipping J.S.Co. is among the most prestigious and celebrated shipowners along the Danube river.https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB_%D0%A0%D0%B5%D0%B9%D0%BD_%E2%80%94_%D0%9C%D0%B0%D0%B9%D0%BD_%E2%80%94_%D0%94%D1%83%D0%BD%D0%B0%D0%B9#/media/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Main-Donau-Kanal-H%C3%B6henprofil.svg отговор Сигнализирай за неуместен коментар