Ускоряващата се производствена инфлация в Япония, която през септември достигна почти двуцифрено равнище, доведе до изчезването на любими на японците бонбони с над 100-годишна история, пише Ройтерс.
В началото на ноември базираният в Токио Sakumaseika Co обяви, че ще затвори врати през януари поради непосилното бреме на нарастващите производствени разходи, недостига на служители и спад в продажбите на основния им продукт Sakuma's Drops.
Загубата на бонбоните – твърди, цветни плодови сладки – натъжи немалко японци, израснали със захарния вкус на Sakuma's Drops.
“Винаги имахме по една кутийка вкъщи, когато бях в основното училище“, каза 53-годишният собственик на магазин за сладки Наое Ватанабе, който си припомни как е използвал монетки от по 10 йени, за да отвори капака на кутийката с бонбоните – ключов продукт в магазините вече 114 години.
„Чувствам го като знак за времената, в които живеем. Има толкова голям избор в сравнение с времето, когато бях дете“, допълни Ватанабе.
Sakumaseika посочи, че не са увеличавали цената на продукта, състоящ се от осем вкуса, включително ягода и лимон, от години насам. Много японски фирми все още се колебаят да предприемат тази стъпка поради опасения да не загубят клиенти.
Бонбоните Sakuma's Drops са ключов продукт в магазините за сладки и снаксове в Япония вече 114 години. Източник: REUTERS/Issei Kato
Бъдещето на около 100-те служители на компанията остава несигурно, каза представител на Sakumaseika. Компанията отказа да направи други коментари.
Основана през 1908 г. от сладкаря Соджиро Сакума, Sakumaseika продължи да произвежда своите бонбони дори по време на въздушните атаки през Втората световна война, което мотивира аниме гигантът Studi Ghibli да ги увековечи във филма си от 1988 г. „Гробът на светулките“ (“Grave of the Fireflies”).
Във филма, чието действие се развива по време на войната, момиче сираче, което се опитва да оцелее заедно със своя брат, винаги носи със себе си червената кутийка на Sakuma's Drops – едно от малкото притежания на децата, останали след унищожаването на дома им.
Хироши Мацузава, собственик на магазин за снаксове на известна търговска улица в Токио, каза, че бонбоните са били популярни основно сред по-възсрастните клиенти, докато децата са разглезени с безбройно много продукти.
Теруйо Ишигуро, която има магазин за евтини снаксове и сладки дагашия – задължителна спирка на децата на прибиране от училище – каза, че е спряла да предлага Sakuma's Drops миналата година, отбелязвайки, че повечето купувачи обикновено са били на 50 години или по-възрастни.
„Много е тъжно да видиш как изчезва нещо, съществувало толкова дълго“, каза Ишигуро.
Почти двуцифрената производствена инфлация и продължаващо поевтиняващата йена затрудниха немалко фирми в хранителния сектор. През януари тази година производителят на добрепознатото детско лакомство Umaibo повиши цената му от 10 на 12 йени – първото увеличение от 40 години насам, което оглави новинарските емисии.
През фискалната 2021 г. Sakumaseika отчете нетна загуба от над 150 млн. йени (1 млн. щатски долара), сочат данните на фирмата за кредитни проучвания Tokyo Shoko Research.
Въпреки това има и добра новина.
Конкурентът на компанията Sakuma Confectionery Co, която бе образувана, след като мениджмънтът ѝ се раздели със Sakumaseika след войната, ще продължи да произвежда подобен продукт с име Sakuma Drops и с подобна кутия, но в зелено.
„Като конкуренти сме тъжни“, каза говорител на Sakuma Confectionery. “Но може би ние положихме повече усилия в това да опитваме нови начини, да имаме нови продукти“, допълни той.
преди 2 години Бонбоните няма проблем, да не се стигне до там цялата Япония да се превърне в "Японский автономный округ Российской Федерации". :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар