Нарастващи разходи
По-високите сметки за енергия, заплати и повишените цени на товарите и платовете са повишили разходите на компаниите от еврозоната с над 40% тази година, сочат данни на Евростат.
По-слабите валути – еврото и паундът потънаха съответно с 12% и 14% спрямо щатския долар тази година – също направиха стоките по-скъпи за сектора на търговията на дребно с голям внос.
Преди празничния сезон редица компании обявиха, че планират да наемат временен персонал за Коледа. Британските търговци на дребно Boots и John Lewis казаха, че ще наемат 10 хил. души. Но заплатите се повишават и на ограничения пазар на труда, където конкуренцията за хора е голяма.
Някои компании успяха драстично да прехвърлят по-високите разходи на клиентите, дори когато търсенето спада.
IKEA, най-голямата марка за обзавеждане на дома в света, е една от тях. Компанията отчете рекордно високи годишни приходи от продажби след като увеличенията на цените и отслабването на ефектите от пандемията компенсираха недостига на доставки, отслабващото потребителско доверие и излизането от руския пазар.
Но други компании се борят с високи нива на непродадени стоки, които може да се наложи да предложат по-евтино.
„Много от тези търговци на дребно работят с повишени нива на запаси, така че можете да очаквате много повече промоции и намаления, ако се опитат да ги изчистят. Това няма да бъде добре за брутните маржове“, коментира Калахан от Amundi.
Стефан Еколо, стратег от Tradition in London, твърди, че тенденцията с високите запаси вероятно ще продължи и през следващата година. „Ще станем свидетели на още и още очевидни признаци на ерозия на търсенето“, казва той.
Коледно пазаруване
Половината британци планират да похарчат по-малко по Коледа тази година, твърди компанията за пазарни проучвания Kantar. Тези планове излизат на преден план, след като потребителите вече ограничиха разходите си миналия месец, а доверието е спаднало до рекордно дъно предвид 10-процентната инфлация и политическия хаос в страната.
В еврозоната, където инфлацията е на сходно ниво, търговията на дребно с нехранителни продукти спадна с 3% на годишна база през август по данни на Евростат.
Amazon.com отбеляза, че европейските потребители харчат по-малко от американците.
„Трудно е да бъдем позитивни за разходите на дребно, когато потребителското доверие все още пада до рекордни (ниски) нива, а кризата с разходите за издържка удря сериозно всички“, коментира Тревър Грийн, ръководител на отдела за британски капитал в Aviva Investors.