Настоящата криза е принудила всяко второ предприятие в Германия напоследък да се откаже от планирани инвестиции, а 39 процента от компаниите дори е трябвало да се оттеглят напълно от определени пазари. В глобален план числата са били, съответно, 43 и 30 процента, показва световно проучване, цитирано от германския в. "Велт ам зонтаг".
Допитването е проведено от консултантската фирма "Ърнст енд Янг" и в него са участвали 760 ръководители на големи компании, 100 от които в Германия.
Изследването показва защо германските компании са особено силно засегнати от настоящата световна криза. Според него бизнес моделът на Германия е изправен пред най-голямото си предизвикателство, отбелязва изданието.
"В миналото германските компании са имали огромна полза от свободната международна търговия", казва Константин Гал, партньор в "Ърнст енд Янг" за региона на Западна Европа. В същото време обаче икономиката на Германия е особено зависима от свободните търговски пътища, международните регулации и сигурните вериги за доставка. "Предвид многото проблемни точки бизнес моделът на Германия в момента е изправен пред вероятно най-голямото предизвикателство от създаването на Федерална република Германия", смята Гал, цитиран от вестника.
Не само енергийната криза и инфлацията оказват натиск върху германската икономика. Пандемията от коронавируса също продължава да тревожи компаниите. От предприятията в Германия 53 процента смятат, че най-големият риск е да се наруши функционирането на световните търговски вериги и икономическите процеси поради пандемията.
В световен план делът на фирмите, които са на подобно мнение, е с 9 процента по-малък, сочи проучването. Това се дължи най-вече на факта, че германските компании са особено силно ангажирани в Китай, където правителството продължава да следва много строга стратегия за нулев COVID и където в момента около 200 млн. души са в карантинен режим, посочва "Велт ам зонтаг".
В същото време германските компании се тревожат от все по-голяма изолация на Китай. От тях 37 процента определят образуването на икономически блокове и прекъсването на търговията със стоки като един от най-големите рискове за развитието на собствения им бизнес. В световен мащаб този дял е 30 процента.
Що се отнася до последиците от руската инвазия в Украйна, ръководителите на компании в Германия почти не се различават в оценката си от колегите си в други държави – 23 процента смятат това за най-голям проблем, докато в световен план този процент е 22. В САЩ обаче този дял е само 16 процента, отбелязва изданието.
Германските компании са по-малко песимистично настроени от останалите, когато става въпрос за степента, в която инфлацията може да се отрази върху представянето им. В световен мащаб 69 процента очакват отрицателни последици, а в Германия този процент е 60.
Същевременно 83 процента от ръководителите на предприятия в Германия се оплакват, че разходите за труд са се увеличили с повече от 10 процента. В световен план този дял е 77 процента от ръководителите на компании, посочва "Велт ам зонтаг".
(БТА)