IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

„Шринкфлацията“ гневи германците

Все повече жители на най-голямата икономика в Европа се оплакват от намалени грамажи на определени стоки, при които цените остават високи

21:15 | 12.08.22 г.
Автор - снимка
Създател
Каси с бутилирана бира в хранителен магазин в Берлин, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Каси с бутилирана бира в хранителен магазин в Берлин, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Германските купувачи стават все по-ядосани на опитите за тайно покачване на цените на стоките.

Въпреки че така наречената шринкфлация - когато цената на даден продукт остава същата, въпреки че неговият размер/грамаж намалява - не е ново явление, органите за защита на потребителите в най-голямата икономика в Европа са залети от оплаквания, пише Bloomberg.

Офисът на една от службите за защита на потребителите в Хамбург е получил около 100 потребителски сигнала за последните две седмици, което представлява своеобразен рекорд.

Списъкът на службата включва 14% покачване на цените на гумените мечета и 20% на картофения чипс. Производителите определят скока на цените с 25% за някои видове маргарин „изключителна стъпка в трудни времена“, причинена от „драматичните увеличения на разходите по цялата верига на доставки, включително при суровините“.

Цените на храните са най-големият двигател на инфлацията в Германия след енергетиката, нараствайки с годишен темп от 14% през юли - почти двойно повече спрямо общия индекс. Това разтяга бюджетите на домакинствата с ниски доходи, които след повече от две години прекъсвания заради пандемията от коронавирус разполагат с намаляващи парични буфери.

Германските потребители се сблъскват с рекордно високи инфлационни нива. Източник: Destatis Германските потребители се сблъскват с рекордно високи инфлационни нива. Източник: Destatis

„Това, което виждаме сега, всъщност е само началото“, коментира Армин Валет, специалист по хранените към органа за защита на потребителите в Хамбург.

Според него между продажбата на стоки в стари опаковки и планирането, производството и доставката на нови, подготовката за скрито увеличение на цените отнема около половин година.

„Опитът показва, че тази измама със свиването на размера на продукта ще бъде широко използвана през есента, зимата и в началото на следващата година“, изтъква Валет.

Германската статистическа служба е наясно какво се случва и казва, че не се подвежда от подобни тактики. Експертите, които следят цените при над 300 000 стоки и услуги всеки месец, също отбелязват обемите, в които се предлагат съответните продукти.

Инфлацията в Германия се очаква да се ускори до 9,1% през това тримесечие преди постепенно да се охлади до 2%, прогнозира Bloomberg Economics.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:12 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още