След приключването на преговорите през 2020 г. няколко държави от ЕС, евродепутати и активисти изразиха опасения относно свиването на тропическите гори в региона на Амазонка. По-специално Еманюел Макрон се противопостави на сделката, за да спечели точки пред еколозите и влиятелните фермери във Франция, които се опасяват, че пазарът ще бъде наводнен с евтино южноамериканско говеждо месо, вино и захар.
Испания оглавява инициативата за възраждане на споразумението, Комисията иска да договори допълнителен протокол със страните от Меркосур относно устойчивостта.
Сделката обаче е политическо минно поле в рамките на ЕС. Отделно в Бразилия ще се проведат избори през октомври.
ЕС-Индия
Индия е една от най-бързо развиващите се икономики в света и ЕС иска да даде нов шанс за преговори с Ню Делхи, особено след като Индия се стреми да засили съюзите срещу Пекин. Засилването на търговските отношения с Индия също се вписва в по-голямата стратегия на ЕС за Индо-Тихоокеанския регион.
Преговорите все още не са започнали официално. Търговските преговори между Брюксел и Ню Делхи преминаха в режим на отлагане през 2013 г. след разногласия относно достъпа до пазара, като Европа разочаровано критикува Индия за протекционизъм.
Шансовете за бърз успех са минимални. И двете страни са изправени пред засилена стратегическа и търговска конкуренция от Китай, което ги сближава. ЕС може да започне да мисли по-геополитически за позицията си в Индо-Тихоокеанския регион, но в крайна сметка предпочита да разбие 125-процентните тарифи за автомобили в Индия, отколкото да играе по-голяма роля в сигурността на Хималайите.
ЕС-Австралия
Въпреки че Австралия не е един от най-големите търговски партньори на ЕС, сключването на търговско споразумение би било геополитическа победа, особено като се има предвид търговският спор на Австралия с Китай. Преговорите бяха всмукани в политически спор, след като Франция реагира с ярост на загубата на многомилиардна сделка за подводници. Париж принуди ЕС да спре преговорите заради нарушаване на доверието.
Преговорите бяха възобновени, но още не се е стигнало до разговори по ключови въпроси, затова и сделка не се очаква преди края на годината. Достъпът до европейския пазар на австралийски селскостопански продукти ще се превърне в огромна политическа дискусия, както и преговорите за интелектуална собственост, суровини и географски указания.
ЕС-Нова Зеландия
Нова Зеландия е едва 50-ият по големина търговски партньор на ЕС със стоки, но както и с Австралия, сключването на сделка с Уелингтън би било символично за способността на ЕС да сключва търговски сделки, особено с единомислещи страни.
На тези преговори им липсва политически тласък, но основната пречка за сключването на сделка бяха президентските избори във Франция. Очаква се премиерът на Нова Зеландия Джасинда Ардърн да дойде в Брюксел, за да сключи сделката най-рано в началото на лятото.
ЕС-Швейцария
ЕС е най-големият търговски партньор на Швейцария, а Швейцария е четвъртият по големина търговски партньор на ЕС. Търговските отношения се управляват от множество двустранни договори, някои от които изтичат.
Швейцария и ЕС от години преговарят за всеобхватно споразумение за партньорство, което да замени кръпката от сделки, но прекратиха разговорите през май миналата година. Двете страни отново започнаха преговори през ноември, но не постигнаха значителен напредък. Брюксел и Берн са в противоречие относно това как трябва да се управляват търговските им отношения.
Обновяването на търговските отношения е в интерес и на двете страни, но всяка настоява, че подходът ѝ към въпроса е червена линия и почти не е постигнат напредък през последните години.