Проектозаконът за личния фалит трябва да работи за длъжника, а не против него, след като защитава лобита, които могат да изкарват повече пари на гърба на длъжника. Този закон трябва да работи, за да улесни длъжника, да има бърз процес – да може длъжникът да осигури част от вземанията към кредиторите и да излезе обратно в икономическата среда. Това мнение изказа в Bulgaria ON AIR председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски.
Повод за коментара му е искането на Асоциацията за промени в проектозакона за личния фалит между първо и второ четене.
Според министъра на финансите Асен Василев заради забавянето на този проектозакон България може да не получи втория транш по Плана за възстановяване и устойчивост.
Майорски предупреди, че загубите за хората ще са много по-големи, отколкото парите, които страната ни ще получи по Плана.
Той смята, че проектозаконът не решава проблема с малките задължения, защото не е описана ролята и на частните съдебни изпълнители и колекторските компании, които събират просрочените вземания.
„Синдикът е този, който се занимава с дадения казус. Неговата работа е създаване на списък за приемане на вземанията, извършване на опис на имуществото, изготвяне на план за погасяване и изготвяне на сметка“, стана ясно от думите на Майорски, който уточни, че „за всяка една от тези точки“ се дължи по една минимална работна заплата.
Той напомни, че при голяма част от хората, изпаднали в несъстоятелност, има предходни разследвания във връзка със задълженията, или т.нар. досие. "Идеята е, ако искаме да намалим натоварването на задълженията на потребителите, да се използват тези данни. Тогава не е необходимо да плащаме по 1000 лв. за дадена процедура, след като я има готова", обясни председателят на Асоциацията за защита на потребителите.
По думите му проектозаконът „дори не е написан и на коляно“. „Преди първо и второ четене имаше работна група, на която бяха допуснати само съсловни организации. Не бяха допуснати потребителски организации, които да защитят правата на потребителя“, посочи Майорски, но се надява да се направят необходимите корекции в законопроекта преди второ четене в пленарната зала.
Той се надява на възможна корекция на възнагражденията на синдиците и посочи, че те могат да се обвържат частично с минималната работна заплата.
Какво съдържа позицията на Асоциацията, изпратена до парламента? Как ще бъде защитен интересът на потребителя в делата по несъстоятелност? Могат ли съдилищата да поемат обема на работа по делата за несъстоятелност? Може ли да се промени практиката с неравноправни клаузи в общите условия на мобилните оператори?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.
преди 8 месеца Личният фалит не е право , а милост , която не е ясно дали обществото иска да прояви !!!Като се има предвид , какво е изпълнението на всяка инициатива от подобен характер , по- скоро няма смисъл . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца "правата на потребителя" - че от кога потребителя има право да присвоява чужда собственост безнаказано отговор Сигнализирай за неуместен коментар