На 20 март 2025 г. във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) се проведе 5-та национална научно-приложна конференция на тема “Повишаване на квалификацията на учителите – проблеми и перспективи”, организирана от ВУЗФ и Синдиката на българските учители (СБУ). Конференцията се проведе под патронажа на д.ик.н Янка Такева, председател на СБУ.
Конференцията беше открита от ректора на ВУЗФ чл.-кор. проф. д.ю.н. Борис Велчев. “Нашият университет е отдаден на връзката със средното образование. Ние сме единствените, които приемаме студентите с препоръка от учител, което показва колко е важно за нас вашето мнение, ролята и позицията ви в обществото. Вярвам, че тази конференция, която вече се е превърнала в традиция, ще бъде полезна за вас и можете да разчитате на ВУЗФ в надграждането на вашата квалификация, знания и умения”, заяви проф. Велчев.
Заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова отправи приветствие към участниците във форума. “Никой от нас няма съмнение, че квалификацията на учителите трябва да съответства на времето, на динамиката, на предизвикателствата и на промените в класната стая. Много благодаря на Висшето училище по застраховане и финанси за тази конференция. Няма друга система, която да е така свързана както средното и висшето образование. Изходът на средното образование е висшето образование. А висшето образование търси по-добро качество от средното образование и трябва да се стремим непрекъснато да подобряваме квалификацията на учителите”, заяви Таня Михайлова.
В първия панел на конференцията бяха представени политиките на МОН за стратегическо развитие на квалификацията и кариерното развитие на учителите, състоянието на квалификацията на учителите, съществуващите проблеми, предлаганите решения и перспективите през 2025 г.
Основен доклад беше представен от Полина Фетфова, началник отдел "Квалификация и кариерно развитие" в МОН. Във всяка промяна, която правим в МОН, в учебните програми и планове, в основата стои учителят. Инвестициите в квалификацията и кариерното развитие на учителите са всъщност инвестиции в бъдещето на образованието и развитието на обществото като цяло. Общият брой на учителите за учебната 2024/2025 година е 86 484, от тях 91 % са с професионална квалификация учител.
Висококвалифицираните учители не само предават знания, също и създават среда за развитие на умения у учениците, мотивират ги за учене формират ценностни ориентации, заяви г-жа Фетфова.
Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и експерти от МОН, посочи, че пет пъти повече са обучените педагогически специалисти през 2024 г., в сравнение с 2019 г. (3 359 обучени през 2024 г. срещу 681 през 2019 г.).
Съвременният учител има съвършено различна роля от тoва да бъде единствен източник на информация за децата и учениците, много по-важно е той да ги научи на логическо, творческо и критично мислене, заяви Димитър Асенов.
Проф. д.ик.н. Виржиния Желязкова, преподавател във ВУЗФ и Института за икономически изследвания при БАН, представи примерен иновативен курс за ученици „Защо да пазим природата?“ като модел на „обърната класна стая“.
Анализ на резултатите на образователната система на България в сравнителен анализ с държави членки на ЕС, беше представен от доц. д-р Яна Пальова от Института за икономически изследвания при Българската академия на науките. Според него България изостава по публични разходи за образование като дял от БВП от другите държави членки, както и по ефективност на използваните публични ресурси, измерена с успеваемостта по PISA. Образователната система трябва да осигури стимули за привличането на млади учители, освен увеличението на заплати като положителна стъпка през последните години, които да получават постоянна допълнителна квалификация и стимули да остават в системата, за да подготвят квалифицирана работна ръка за производства с висока добавена стойност, бе един от изнесените изводи.
Д.ик.н. Янка Такева, председател на СБУ, заяви, че от следващата учебна година квалификацията ще бъде променена и осъвременена в Наредба 15 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Очакват се нови политики, свързани с кариерното развитие на учителите.
В рамките на втория панел проф. д-р Даниела Бобева, преподавател във ВУЗФ, разгледа подготовката на България за влизане в еврозоната, предизвикателствата пред образователната система, методологическите и практически въпроси, които произтичат от приемането на еврото. По думите ú членството в еврозоната не може да е цел, то е средство, а еврозоната не е „автокаско“.
Проф. Бобева даде някои препоръки: преди началната дата на приемане на еврото, да не се обменят левове за евро. Всички превалутирания да се извършат в рамките на първите 6 месеца, за да се избегнат такси. Обмяната да се извършва само в БНБ, търговските банки и в “Български пощи” АД. Обмяната на наличностите по сметки ще става автоматично и ще се избегне чакане и струпване в офисите на банките.
Д-р Пламен Иванов, преподавател във ВУЗФ и Middlesex University, Великобритания, представи темата за произхода на парите и ролята им в устойчивото икономическо развитие.
В конференцията взеха участие над 100 учители и директори от средните училища в цялата страна, началници на РУО, експерти от МОН, Синдикатът на българските учители, представители на академичните и научните среди.
Медийни партньори на конференцията бяха БТА и в. “Учителско дело”.