Тази есен учениците във финландския град Риихимяки се върнаха на училище с раници, пълни с учебници, след десетилетие на подкрепяно от държавата насърчаване на лаптопите и други цифрови устройства в класната стая, пише Ройтерс.
Финландската държавна образователна система стана известна в цял свят с добрите си резултати през последните десетилетия и с готовността си да пробва нови техники на преподаване. До неотдавна много училища раздаваха безплатни лаптопи на всички ученици още от 11-годишна възраст.
Но финландските родители и учители, както и тези в други страни, стават все по-притеснени заради последиците върху децата от екраните.
Затова Риихимаки, град с около 30 хил. жители на 70 км северно от Хелзинки, който от 2018 г. престанал да използва повечето учебници в средното училище, опитва нещо различно за началото на учебната година – да се върне към писалката и хартията.
„Младите хора използват толкова много телефоните и цифровите устройства тези дни, че не искахме училището да бъде едно от местата, където децата само ще се взират в екрани“, казва Мая Каунонен, преподавателка по английски език в средно училище.
Постоянното разсейване, което съпътства използването на цифрови устройства, прави много деца неспокойни и намалява възможностите им да се съсредоточат.
„Повечето ученици правеха упражненията възможно най-бързо, за да могат след това да играят на игри и да чатят в социалните мрежи“, казва тя пред Ройтерс в междучасие.
„И не им трябва много време, за да сменят прозорците в браузъра. Затова, когато учителят отиваше при тях, те казваха: Да, правя това упражнение“.
Резултатите на децата във Финландия в ученето бавно се влошават през последните години, което кара правителството да планира ново законодателство за забрана на използването на лични устройства като телефони в учебните часове, за да се намали времето на децата пред екраните.
Подобрена концентрация
Една от ученичките на Каунонен, 14-годишната Еле Сока, казва, че не винаги е била съсредоточена върху предметите в училище, когато учела дигитално.
„Понякога се отклонявах към различни сайтове“, признава тя.
14-годишните Мико Мантила и Инка Уоро казват, че концентрацията им се подобрила след връщането на учебниците.
„За мен четенето е много по-лесно и мога да чета много по-бързо от учебниците“, споделя Мантила, но допълва, че писането му е по-лесно на цифрово устройство.
„И ако трябва да пиша домашно късно вечерта, по-лесно ми е да заспя, ако не ми се е налагало да се взирам в устройство“, отбелязва Уаро.
Мина Пелтопуро, клиничен невропсихолог, работеща с града за промяната, казва, че общото време пред екрана трябва да бъде намалено до минимум – финландските младежи в момента се взират в екран средно до шест часа дневно, а прекомерното използване на цифрови устройства води както до физически, така и до психически рискове като проблеми с очите и по-голяма тревожност.
„Друг проблем е изпълняването на няколко задачи едновременно“, казва Пелтопуро. „Мозъкът е много уязвим на изпълняването на няколко задачи едновременно, а особено на ранна възраст човек не може да управлява това добре“, допълва тя.
преди 2 месеца До: Tikva007 Те децата ти да играят игри по цял ден в училище и после очаквай някакви резултати в работа и да ти плащат пенсията... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца * Друг проблем е изпълняването на няколко задачи едновременно, казва Пелтопуро.* - То на шега, но да не изпълняват фините с тези риверсивни маневри и други дискретни задачи, като напр. спасяването на един от стълбовете на финландската икономика - финландската хартиена индустрия, чрез стимулиране на вътрешното потребление на хартия. Не е тайна, че Финландия държеше 1-во място в Европа в този клъстер, на благодарение на ненаситния руски пазар. Ще падне яко печатане и четене, но и фитнес ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар