Образованието в България вече трябва да има различни цели. Начинът, по който мислят учениците и начинът, по който до тях достига информация през последните 20 години се промени коренно, особено с навлизането на изкуствения интелект. В тази обстановка трябва да си поставяме съвсем различни цели на образоването. Това каза Асен Александров, директор на 51 средно училище „Елисавета Багряна", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му в образованието не трябва да има политизиране, защото се получава безмислено "надцакване". Има добри примери на държави "от нашата черга" - Полша, Естония и други бивши социалистически страни, от които бихме могли да заимстваме и да направим програма, която да стане задължителна за всички правителства, каза гостът.
Според него не можем да копираме системи като тази в Южна Корея и Сингапур, защото те са много различни страни като култура и развитие, но можем да заимстваме от други държави с много добри резултати по Pisa, като посочените.
Най-големите слабости на българското образование са, че то е недофинансирано и свръхцентрализирано, каза събеседникът. Учебните програми са много централизирани, а при приема след 7 клас, например, всички ученици полагат едни и същи изпити за прием в различните гимназии, коментира Александров.
Гостът посочи, че в българското образование се правят промени, но те не са реформи. "Много често те са само на думи и не се извършват в дълбочина. Повечето политици и хора от които зависи образованието, имат измамното усещане, че разбират от образование. Всички хора са били на училище и тяхната представа за добро образование е някакъв усъвършенстван вариант на това, през което те са преминали, а решенията им са свързани с подобряване на сегашното положение", посочи Александров.
Заплащането в българската образователна система също е изключително централизирано, като не се прави диференциация между заплатите на учители с много търсени специалности, като математиката, информатика и природни науки. По този начин специалистите, които могат да намерят работа със своите знания на много по-добре платена работа, не се задържат в професията и я бягат, обясни директорът.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.