Двуезичните или билингви деца са тези, които от ранна възраст говорят, разбират и използват два езика. Двуезичното израстване може да има многобройни познавателни, езикови и социални ползи за децата. Да си двуезичен има някои очевидни предимства. Изучаването на повече от един език дава възможност за нови разговори и нови преживявания. Но през последните години изследователите в областта на психологията доказаха и някои по-малко очевидни предимства на двуезичието. Например двуезичните деца могат да се радват на някои когнитивни предимства, като например подобрена изпълнителна функция - която е от решаващо значение за решаването на проблеми и други дейности, изискващи умствени усилия.
Ето защо двуезичните деца се развиват по-добре
Езиково развитие: Двуезичните деца обикновено развиват езикови умения на двата езика едновременно. Те са в състояние да правят разлика между двата езика и да разбират граматичните структури и лексиката на всеки от тях.
Познавателни ползи: Изследванията показват, че двуезичието може да подобри когнитивните способности, като например решаване на проблеми, многозадачност и когнитивна гъвкавост. Двуезичните деца често демонстрират по-добри умения за изпълнителни функции в сравнение с едноезичните си връстници.
Културна осведоменост: Двуезичното възпитание запознава децата с различни култури, традиции и гледни точки още от ранна възраст. Това може да допринесе за по-добра културна осведоменост, толерантност и съпричастност.
Социални умения: Предимството на двуезичните деца е, че могат да общуват с по-широк кръг от хора, включително членове на семейството, приятели и членове на общността, които говорят различни езици. Това може да подобри социалните им умения и да улесни междукултурното общуване.
Академични постижения: Двуезичието се свързва с академични предимства, включително с по-добри резултати по предмети като четене, писане и математика. Двуезичните деца могат да имат и по-големи възможности за академичен и професионален успех на по-късен етап от живота си. На помощ могат да дойдат места като Lucky Kids, които разполагат със специално разработени програми, съчетаващи ваканцията с двуезични обучения.
Смяна на езика: Двуезичните деца често сменят езика в рамките на един и същи разговор или изречение. Превключването на кодове е естествено и адаптивно езиково поведение, което позволява на двуезичните деца да общуват ефективно в различни контексти.
Участие на родителите: Подкрепата и насърчаването от страна на родителите и лицата, които полагат грижи, играят решаваща роля за развитието на двуезичието при децата. Създаването на богата на езици среда у дома и осигуряването на възможности за запознаване с двата езика са важни фактори за насърчаване на двуезичното владеене.
Като цяло двуезичието предлага редица когнитивни, езикови и социално-културни ползи за децата, като обогатява техния опит и формира развитието им по положителен начин. Изглежда, че излагането на много езици улеснява основните умения за междуличностно разбиране при децата билингви. Разбира се, да се превърне в напълно двуезичен или многоезичен човек не винаги е лесно или възможно за всеки. Но социалното предимство, което идентифицирахме, изглежда се появява от самото отглеждане в среда, в която се използват множество езици, а не от двуезичието като такова. Това е потенциално добра новина за родителите, които сами не са двуезични, но искат децата им да се възползват от някои от предимствата на многоезичието.
Какви езикови стратегии трябва да използват родителите?
Най-добрият отговор е, че родителите трябва да използват всяка стратегия, която насърчава висококачественото и количествено излагане на всеки от езиците на детето им. Това може да включва структурирани подходи, като например използване на различни езици в зависимост от лицето (едно лице - един език), мястото (един език вкъщи, един език навън) или времето (редуване на дните от седмицата или сутрин/ следобед).
Някои родители настояват да говорят само на един език с детето си, дори ако то може да говори на другия, за да се гарантира излагането на определен език. Други семейства смятат, че гъвкавото използване на двата езика, без фиксирани правила, води до балансирано излагане и положителни взаимодействия. Всяко семейство трябва да вземе предвид езиковите познания на всеки член на семейството, както и езиковите си предпочитания, в съчетание със ситуацията в общността. Семействата трябва редовно да правят обективна оценка на това, което детето им действително чува ежедневно (а не на това, което биха искали да чува), и да обмислят коригиране на употребата на езика, когато е необходимо.