Неотдавна срещнах британски учен, който каза нещо за изкуствения интелект, което накара ченето ми да увисне, пише колумнистката на Financial Times Пилита Кларк.
Броят на студентите, използващи AI (изкуствен интелект) инструменти като ChatGPT, за да напишат своите задания, е много по-голям проблем, отколкото се казваше на обществеността, ми сподели той.
Измамите с AI вече са толкова разпространени, че голям брой студенти бяха изключени за лошо академично поведение - до степен, че някои специалности загубиха по-голямата част от годишния си прием. „Чувал съм подобни цифри от няколко университета“, ми каза ученият.
Откриването на подозрителни есета може да бъде лесно, защото когато студентите бяха попитани защо са включили определени термини или източници на данни, които не са споменати при обучението им, те бяха слисани. „Те очевидно дори не бяха чували за някои от термините, които се появяват в техните есета.“
Но откриването е само половината от битката. Да накарате администраторите да се справят с проблема може да бъде трудно, особено когато измамниците са международни студенти, които плащат по-високи такси от местните. Тъй като университетите разчитат в голяма степен на тези такси, някои администратори гледат повърхностно на усилията за разкриване на проблема. Или както се изрази този човек, „подаването на сигнали за нередности е заплаха за кариерата“.
Тук става въпрос за нещо повече от факта, че измамата дава предимство пред честните студенти. Помислете за перспективата уж дипломирани специалисти да се пръснат по света и да бъдат наети в организации, било то здравна служба или армия, където да бъдат поставени на позиции, за които не са квалифицирани.
И така, колко разпространен е проблемът с маменето?
Паниката относно трансформирането на образователната среда от ChatGPT избухна веднага щом чатботът беше пуснат през ноември 2022 г. и оттогава технологията само напредва. Колеги от FТ съобщиха, че OpenAI, компанията, която създаде ChatGPT, и Meta са готови да пуснат подобрени AI модели, способни да разсъждават и планират.
Но точното въздействие на AI върху класните стаи не е ясно.
В САЩ изследователи от Станфордския университет заявиха миналата година, че процентът на измамите в учебния процес не изглежда да е бил повлиян от AI. До 70 процента от гимназистите и преди признаваха за някаква форма на мамене, като над година след появата на ChatGPT този дял не се е променил.
В университетите изследванията показват, че половината от студентите са редовни потребители на генеративния AI – не задължително за да мамят – но само около 12 процента го използват ежедневно.
Що се отнася до броя на студентските есета, написани с помощта на AI, процентите изглеждат сравнително стабилни, отбелязва Turnitin, софтуерна група за откриване на плагиатство, която разполага с инструмент за проверка употребата на генеративен AI.
Групата обяви, че студентите са изпратили повече от 22 милиона задания през последните 12 месеца, които показват признаци на помощ от AI, което е само 11 процента от общия брой прегледани. Едва 3 процента, или над 6 милиона задания, са имали поне 80 процента съдържание от AI.
Това са много работи, но делът на писане с помощта на AI е почти същият като този, който Turnitin установи миналата година, когато извърши подобен преглед.
„Нивата на използване на AI са стабилни“, посочва главният изпълнителен директор на Turnitin Крис Карън. И както той ми каза наскоро, само защото използвате ChatGPT не означава непременно, че мамите.
„Някои учители и преподаватели позволяват някакво ниво на помощ от AI при написването на есе, но искат това да бъде надлежно цитирано“, уточнява Карън. „AI може да бъде невероятно полезен при изследванията и стимулирането на идеи.“
Сигурна съм, че това е правилно, споделя авторката. Също така е вярно, че университетските преподаватели все повече използват AI при написването на планове за уроци и знам за някои, които са го тествали, за да оценяват есета – неуспешно обаче.
Но все пак намирам за тревожно, че значителен брой студенти използват инструменти като ChatGPT по начин, който е потенциално подвеждащ за работодателите и обществото като цяло.
Някои университети вече увеличават присъственото оценяване, за да открият и осуетят измамите с AI. Сигурна съм, че това ще продължи, но също така би било полезно, ако учените бъдат насърчени да разкриват проблема, а не възпирани в опитите си да го решат. Както се изрази ученият, с когото говорих, целта на университета е да се научиш как да учиш. Тези институции би трябвало да ви научат да мислите самостоятелно и да оценявате доказателствата, а не само да рецитирате факти и цифри.
Всеки, който делегира мисленето си на машина, в крайна сметка ще навреди най-много на себе си, завършва Кларк.
преди 7 месеца Те и сега излизат неквалифицирани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца нищо ново.. същото лицемерие. Сами признавате че тия дето плащат минават между капките... тоест същото количество неквалифицирани висшисти ще пуснете... с и без AI. отговор Сигнализирай за неуместен коментар