Още през следващата година ще бъдат въведени национални входни нива за деветокласниците с акцент върху практически задачи за измерване на уменията по български език и литература, математика и природни науки. Новите промени в образованието, анонсирани от Министерството на образованието и науката, предвиждат повишаване на практическите умения на учениците за сметка на по-малко наизустяване и възпроизвеждане на факти.
"Нашата идея е да завъртим системата към повече приложност и умения за живота. Забелязахме, че българските ученици се справят много добре със знанията, които са придобили, но не толкова добре с това да ги приложат в реална житейска ситуация“, обясни по повод промените заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева по БНТ.
Заместник-министърът на образованието Мариета Георгиева също коментира темата, посочвайки, че е необходима промяна в начина на мислене, в парадигмата на образование. „В последните години на безтегловност и служебни правителства имаме натрупани дефицити. Важно е образованието да работи за умения за живот, децата да не се питат: "Това защо го уча?", "Това за какво ми е?", посочи тя пред Bulgaria ON AIR.
Георгиева даде пример - вместо учениците да откриват количеството сярна киселина в даден разтвор, те да могат да изчислят колко капачки зимна течност за чистачки трябва да поставят в резервоара на автомобила, за да не замръзне при минус 20 градуса.
"Това не е голяма промяна в съдържанието на задачата, но разчита на придобиване на умения, които утре да използват. Превърнали сме учебника в свещена книга. Трябва да направим широка промяна в начина на мислене, да променим програмите, които да кажат какво очакваме децата да постигнат“, каза още Георгиева.
Промените предвиждат още включване на български училища в програмата на Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – PISA for Schools, през която ще се получава много сериозна методическа подкрепа, в това число с примерни тестове и подкрепа за промяна на начина на формиране на уменията.
Относно международното оценяване PISA за учениците Мариета Георгиева посочи, че то представлява оценка на придобитите умения, на качествата на ученика да прави изводи. „Искаме да се откажем от това учениците да дават определения на множество понятия и да поощряваме собствено мнение, да го защитиш и мислиш", уточни тя.
Освен промяна във формата на изпитите ще се създадат и банки от ресурси за учители, чрез които те ще имат достъп до тестове и задачи, които включва PISA, каза Наталия Митева. Тя допълни, че на световно ниво се наблюдава спад на резултатите на учениците в тестовете на ОИСР.
"Имаме нужда на световно ниво да се преосмисли какъв е смисълът на образованието. Общественото, публичното образование започва да губи смисъла си сред младите хора. Ние трябва да намерим кое ще им помогне да намерят своите кариери", обясни Наталия Митева.
По думите на Георгиева целта е да се повиши общото ниво на учениците. „Да съберем ножицата, която се отваря - високо ниво на някои ученици и ниско ниво на голяма част от младите хора. … Искаме да съберем ножицата и да дадем по-добри средни резултати", описа целта на промените заместник-министърът.
Помощ в това оказва въвеждането на платформата "Дигитална раница", която пренася информация, уроци и задачи в интернет, като вече са обучени 18 хил. учители, посочи още заместник-министър Георгиева. "Дигитализацията няма да повиши резултатите сама по себе си, но ще даде възможността всеки да може според индивидуалните си особености да получи своя най-правилен път към знанието", посочи тя.
Образованието трябва да се промени, така че да е насочено към индивидуалните качества на всяко дете. Платформата „Дигитална раница” може силно да персонифицира обучението, да го направи индивидуално спрямо способностите на всяко дете, коментира по Нова телевизия министърът на образованието Галин Цоков. И министърът потвърди, че целта е практическите задачи да стимулират учениците да могат да приложат функционално уменията, които са усвоили.
Министерството на образованието и науката днес ще представи резултатите за България от Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците –
.