Възможно е ролята на учебниците в следващите години да стане по-различна. Те могат да станат незадължителни в даден момент заради развитието на дигиталните платформи в образованието и да се премине към дигитални раници. Това каза министърът на образованието и науката Галин Цоков пред БНТ.
Амбицията е в следващите години платформата на дигиталните раници да се разшири и да влезе учебно съдържание, избрано от самия учител. В този смисъл министърът посочи, че учебникът е помощник на ученика и на учителя, но въпреки това може да стане незадължителен.
По негово мнение ограничаването с един учебник по предмет не би бил добър подход, но трябва да се балансира по отношение на одобряваните учебници. По думите му учителите трябва да имат по-голяма автономност да изберат съответния учебник. Идеята е учителят да съобразява работата с учениците спрямо неговата преценка. Така се насочва към формиране на компетентности, а не само усвояване и възпроизвеждане на знания.
Ще се търси и промяна в начина на оценяване в бъдеще. Този компетентностен подход е процес, който ще продължи няколко години, уточни министърът.
Галин Цоков каза, че новите учебните програми са отворени за обществено обсъждане. В тях са предвидени отпадане на материал и в малки части преструктуриране.
Според министъра амбицията е промените в учебните прогрaми да доведат до намаляване на фактологическата сложност, намаляване на теми и понятия. „Това че отпадат определени части, не означава, че се опростява учебното съдържание. Това е с цел по-лесно усвояване“, поясни образователният министър. По думите му ще се направи всичко възможно да не бъдат местени автори от един клас в друг, за да не се налага да бъдат издавани нови учебници.
Цоков каза още, че когато се въведат индикатори за качество на всеки учител и училище, ще може да се определи приносът за личностното развитие на всеки ученик. Това е свързано с промени в училищното и предучилищното образование. „Ще проследим учителя, ученика, училището и каква е стойността на качеството на образование, а финансирането на училището ще бъде обвързано с това“, посочи Цоков. Възможно е бюджетът на училището да бъде обвързан с качеството на образованието.
Галин Цоков даде разяснения и за идеята да има втора дата за Националното външно оценяване на учениците от 7 клас. Мярката ще се прилага само при невъзможност за явяване на детето на изпит в случаи на болнично лечение, карантина, смърт в семейството и други. Обявяването на втора дата ще става със заповед на министъра, като тя няма да бъде обявена предварително, а само ако е необходимо. Втора дата не означава да имаш избор, подчерта министърът на образованието.
Той коментира и увеличените заплати на учителите, като увери, че в Бюджет 2024 г. ще бъде повишено възнаграждението и на непедагогическите служители в училищата. То се предвижда да бъде 150% от минималната работна заплата. Относно заплатите във висшите учебни заведения се обмисля допълнително заплащане, обвързано с увеличение на минималната заплата на асистентите, която да бъде с 50 лв. повече от минималната учителска заплата.