Необходима е цялостна концептуална промяна и друга визия за образованието, коменитра заместник-министърът на образованието Емилия Лазарова пред Bulgaria ON AIR. Тя уточни, че за тази цел е важно да се започне от учебните програми и оценяването, като целта на реформата не е олекотяване, а облекчаване на материала.
Министерството на образованието и науката (МОН) предложи промени в учебните програми по общообразователните учебни предмети от първи до десети клас. Целта е тяхното усъвършенстване и актуализиране в няколко насоки.
Лазарова отчете, че към момента учебните програми са обременени с изключително много фактологичен материал, с много понятия, които са остарели и нямат практическо приложение в живота. „Новите учебни програми трябва да предполагат повече използване на интегрални знания, повече практическа насоченост, залагане на компетентностния модел на обучение. Това се залага в новите учебни програми“, каза зам.-министъръù.
По думите й учебните програми трябва да дават по-голяма свобода, да са адаптивни към училищата, да дават по-голяма възможност и за учителите за постигане на очаквани резултати.
"Визията на учебниците е била подходяща преди десетилетие. Учениците предпочитат повече обяснения, примери, друг илюстративен материал, посочи тя. Явно че критериите трябва да са различни... да не говорим за стила, който е академичен. Има много примери за неразбиране на учебния материал. Това демотивира учениците, затова резултатите от изпитите не са удовлетворителни", коментира още зам.-министърът.
Промените са насочени към облекчаване от излишни понятия и теми, несъобразени с възрастта на учениците. Няма да се наложи промяна на учебниците, учителите ще се справят и със старите, стана ясно от думите на Лазарова.
Тя обясни и защо се предлага "Под игото" да се премести от учебника за 10 клас в този за 9 клас. "Прекалено много произведения от българската литература има в 10 клас. Така ще има повече време в изучаването им, малко повече и по-целенасочени усилия за НВО в 10 клас", обясни заместник-министърът.
Министерството на образованието обмисля варианти да има втори дати за изпит на учениците след 7 и 12 клас.
Лазарова уточни, че втората дата за изпита след 7 клас не е за поправка на оценка, а шанс за учениците, които по обективни причини, като заболяване например, не са успели да се явят на редовната дата.
"Да им се даде шанс да се явят на изпит и да бъдат конкурентни след това, защото този изпит участва в балообразуването при кандидатстване в следваща степен. Докато в 12 клас ще се създаде възможност за зрелостниците за промяна на оценката от единия държавен зрелостен изпит - при обективни обстоятелства може да се уважи желанието за явяване. Тази оценка няма да фигурира в дипломата", каза още Емилия Лазарова.
МОН обсъжда варианти за намаляване на въпросите за национално външно оценяване след 10 клас. Целта е учениците да бъдат по-концентрирани. Също така ще има повече въпроси с отворен отговор, за да покажат знания, а не само възпроизвеждане на наученото.