Оценките на предприемачите в България за бизнес климата в страната през ноември се запазват на равнището си от октомври (от 16,9% на 17%), показват актуални данни на Националния статистически институт (НСИ).
Подобрение се наблюдава единствено в промишлеността, където се отчита ръст от 2,5 пункта (от 13,3% на 15,8%). То се дължи на позитивните оценки и очаквания за бизнес състоянието на предприятията и производствената активност през следващите три месеца. Несигурната икономическа среда и недостигът на работна ръка остават най-сериозните затруднения пред дейността на предприятията в сферата. По-голямата част от мениджърите не предвиждат промяна в продажните цени през следващото тримесечие.
Бизнес климат – общо
Източник: НСИ
Понижение от 0,8 пункта (от 21,2% на 20,4%) се наблюдава в строителството в резултат на резервираните оценки на строителните предприемачи за настоящото бизнес състояние на предприятията. Те има и по-песимистични нагласи за следващите три месеца, като последната анкета на НСИ отчита и ръст на броя на клиентите със закъснения в плащанията. Бизнесът в сферата на строителството се сблъсква с ограничения в развитието основно заради несигурната икономическа среда, недостигът на работна сила, но и заради цените на материалите. Мениджърите в сектора също не очакват ръст на цените през следващите три месеца.
При търговията на дребно се запазва нивото на оценките от предходния месец (от 23,6% на 23,7%), но прогнозите на търговците на дребно както за обема на продажбите, така и за поръчките към доставчиците през следващите три месеца остават неблагоприятни. В този сектор икономическата несигурност е основна пречка в сектора. През ноември се засилва и негативното влияние на недостига на работна сила. Мениджърите в търговията на дребно не очакват ръст на продажните цени през следващото тримесечие.
Спад се наблюдава в сферата на услугите – с 3,9 пункта (от 13,4% на 9,5%) в резултат на песимистичните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Негативни са и мненията им относно настоящото и очаквано търсене на услуги. Икономическата несигурност, недостигът на кадри и конкуренцията в бранша остават основни проблеми за развитието на бизнеса, а мениджърите очакват ръст на продажните цени през следващите три месеца.