Присъдата на Wall Street е ясна: вторият мандат на Доналд Тръмп в Белия дом вероятно ще нанесе удар по зависимия от износа Европейски съюз (ЕС), който се бори със слабия икономически растеж и непрекъснато умножаващите се политически кризи. Дали обаче това най-накрая ще предизвика някаква промяна – това е въпросът, който инвеститорите си задават, пише WSJ.
От деня след президентските избори в САЩ американският широк борсов индекс S&P 500 се е повишил с 3,7%. Междувременно европейският Euro Stoxx 50 и британският FTSE 100 отчитат спадове. Сред компаниите, изгубили най-голяма пазарна стойност, са фирми за чиста енергия като Vestas, производители на автомобили като BMW, компании за потребителски стоки като Nestlé и Unilever и продавачи на фармацевтични продукти като Roche. Общото между тях е, че продават много в САЩ.
САЩ са най-големият пазар за износ на стоки от ЕС, а Германия, с фармацевтични продукти, машини и превозни средства, оглавява списъка с водещи износители за Америка.
По време на кампанията си новоизбраният президент Доналд Тръмп предложи 60% мито върху китайския внос и всеобщи мита върху вноса от 10% до 20%. Мозъчният тръст Германски икономически институт изчислява, че подобна мярка може да свие германската икономика с между 1,2% и 1,4% до 2028 г.
Ядрото на експортната машина на ЕС изпадна в затруднения заради спрения достъп до евтини руски енергоносители, закъснялото присъединяване към революцията на електрическите превозни средства и прекаленото разчитане на износа към Китай. Volkswagen вече обяви затварянето на поне три завода в Германия. Според FactSet американските клиенти съставляват 18% от продажбите на групата, приблизително същото като германския пазар.
„Искам германските автомобилни компании да станат американски автомобилни компании“, коментира Тръмп на предизборен митинг в Савана, Джорджия. „Ако не произвеждате продукта си тук, тогава ще трябва да платите мито, значително мито“, добави той.
BMW например има завод в Гриър, Южна Каролина. Volkswagen и Mercedes-Benz имат фабрики, съответно, в Чатануга, Тенеси и Ванс, Алабама. Производителите Airbus, Siemens и BASF също обслужват пазара на САЩ отвътре, както и Nestlé и Unilever.
Детайлите обаче са важни. В началото на 2021 г. монтажната линия на Airbus в Мобайл, Алабама, например беше принудена да плати мита върху своите доставки на компоненти за фюзелаж, крило и опашка от Франция и Германия като част от спора в Световната търговска организация.
Изграждането на капацитет за обслужване на всички видове базирано в Америка търсене би било трудно. Volkswagen произвежда в Чатануга Atlas SUV, седана Passat и електрическия ID.4, но бестселърите Tiguan и Jetta се произвеждат в Мексико. Приблизително една четвърт от внесените в САЩ автомобили произхождат от Мексико и Тръмп заплаши да наложи 200% мито.
Що се отнася до моделите с висока производителност, повечето фирми в ЕС все още ги произвеждат в страната и ги доставят. Износът за САЩ възлиза на около 800 хил. коли през 2023 г.
Разбира се, лидерите на ЕС постигнаха помирителен тон с Тръмп тази седмица, което предполага, че е възможен по-приятелски финал, като търговското споразумение от 2018 г. между САЩ, Канада и Мексико.
Друг риск е Китай да изпрати още повече евтини стоки в Европа, ако САЩ разпалят търговска война с Пекин. Да, неотдавнашният опит показва, че Китай често просто пренасочва износа през трети страни. Страната отскоро е изправена пред по-високи мита за електрически превозни средства в ЕС така или иначе, но дори малки промени могат да имат голям ефект.
В продължение на десетилетие и половина ЕС насърчаваше политически промени, за да избегне болезнено разпадане по време на дълговата криза през 2010 г. и пандемията през 2020 г. То обаче никога не беше достатъчно, за да се съживи икономиката. Опитите на френския президент Еманюел Макрон и германския канцлер Олаф Шолц да променят курса завършиха с парализа. Трипартийното правителство на Шолц се разпадна тази седмица, след като Шолц уволни финансовия си министър Кристиан Линднер, който е лидер на Свободните демократи - една от партиите в управляващата коалиция.
Все пак първият мандат на Тръмп стимулира ранна подкрепа за сплотена индустриална стратегия в Европа. Според анализатори Тръмп 2.0 ще бъде катализатор за по-нататъшна трансформация. Президентът на Европейската централна банка Марио Драги публикува доклад през септември, който призовава за намаляване на бюрокрацията, държавна помощ за ключови сектори и, където е уместно, по-сурови мита. Това се подкрепя от служителите в Брюксел.
В малък мащаб импулсът към европейска индустриална политика вече се проявява. Европейските отбранителни изпълнители като BAE Systems, Rheinmetall и Thales отбелязаха скок на акциите поради очакването, че по-малкото американско военно участие в Европа ще принуди правителствата да разчитат на собствените си способности. До 2030 г. ЕС иска членовете да насочат 50% или повече от своите бюджети за обществени поръчки към европейски изпълнители.
Заклещена между САЩ и Китай, икономическата стратегия на Европа скоро ще се изправи пред най-голямото предизвикателство след кризата в еврозоната. Инвеститорите са прави да бъдат предпазливи.
преди 11 часа До: 0pk Точно така, днес отново си във форма! :):)... и както се казваше в един друг виц, ае сега лапай на мама к...ра! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 часа До: Tikva007 Първобитен мозъченпростак, освен че си мега, гиперпрост, си и тотално задръстен - днешна Европа е върхът на цивилизацията, най-притегателното място за мигранти от цял свят, повечето от които - араби и въобще - ***, въобще не харесват какво представлява тя, но искат да дойдат точно тук. Ако случайно на руските алкоголици и диваци им се отворят границите, знаеш ли на къде ще хукнат?! Към Китай, Монголия, Северна Корея можге би?! А, първобитно гоуедо?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 часа Сега, авторката сигурно не знае, че ЕС е на + с 1 трлн. долара със САЩ, а само Германия - с половината, и това е било, година, след година, нормално е САЩ да вземат някакви леки мерки. И аз искам да си купувам нови американски спортни коли на цени на половина от това, което се предлагат в ЕС, но не би. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа До: khao Това са му възможностите и нивото ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа До: khao да, като e пълно в коментарите с геовi кат тебе, за какво друго да се сещам? :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 часа До: 0pk много ясно, за кво друго може да се сетите с тиквата, освен за някви гейййщини! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 часа Ще плува европата, къде ше ходи. Сетих се за онзи виц - "Плувай, плувай, не е риба" :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 16 часа До: Tikva007 Педро, нали нищо не се произвеждаше в тази клета Европа ве? Са си се размучал рано-рано ... :))) ... Да те светна само, какво се случи с хамериканската икономика, когато рижият празнодумец въведе за първи път мита. Върни си лентата на предишният му мандат и прочети данните от квалитетните си източници. Какво се случи с потребителските цени, какво се случи със заплатите, какво се случи с инфлацията след първоначалната патрЕотична еуфория? Де им е търговският дефицит в момента? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 17 часа От #1: Другарят Ленин оплеска марксизма с приноса на селячеството в социалистическата революция, но брюкселските комисари са се захванали да изчистят класическата марксистка теория, като докажат твърдението на Маркс, че комунизмът е възможен само в най-развитите капиталистически държави и то във всичките едновременно. Разбира се, че в средата на 19 век Маркс е визирал държавите от Западна и Централна Европа, които сега претворяват в дела заветите му под мъдрото ръководство на комисии и комисари отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 17 часа *Европа ще трябва или да плува, или да се удави с втория мандат на Тръмп* - А, защо, може да лети -ще прави прайдове, Евровизия и Олимпиади като парижката. Не е истина, че една скъсала синджира педдерастлива шайка зелени коммунетта, в играните вече роли на комисии и комисари, за 20 години съсипа цял континент, градил величие от хилядолетия и създал днешната цивилизация! отговор Сигнализирай за неуместен коментар