Стоманодобивният завод на Stegra, известна преди това като H2 Green Steel AB, няма връзка към мрежата за втората си фаза, която трябва да удвои производството на метала. „Трябва да получим яснота кога ще имаме захранване“, казва изпълнителният директор на Stegra Хенриксон. „Днес нямаме решение на въпроса“.
Германската комунална компания Uniper SE също не е получила отговор от Vattenfall на искане от 2021 г. за свързване на фабрика, която иска да построи в Лулеа, град близо до Боден. Заводът ще произвежда зелен метанол, екологично гориво за корабоплаването.
Uniper се нуждае от твърдо „да“ до края на тази година, казва Патрик Хермансон, нейният ръководител на бизнес развитието за скандинавските страни, или графикът ѝ ще се изплъзне отвъд планираното въвеждане в експлоатация през 2029 г.
Ако „нещата не се подобрят скоро“, възможността за зелен преход на Швеция „може да изчезне“, предупреждава Хермансон. „Това би било наистина лошо за Sweden AB“.
Съществуват опасения, че може да се стигне до дефицит на електроенергия в тази част на страната, коментира Даниел Густафсон, ръководител на енергийната система в Svenska Kraftnat. Той казва, че Швеция ще се нуждае от допълнителна електроенергия равна на производството на един ядрен реактор на година въз основа на съществуващите индустриални планове. „Това е много, много амбициозно“, подчертава Густафсон.
Той очаква, че вятърната енергия ще съставлява по-голямата част от новите мощности, като ще се появи и повече ядрена енергия. Но местните общини са блокирали планове за нови оншорни вятърни паркове. През първата половина на годината на 12 от общо 16 проекта е било наложено вето от градските власти, посочва лобистката група в бранша. Други три са прекратени от военните.
Самата Vattenfall току-що спря на пауза работата по голям офшорен вятърен проект, заявявайки, че вече няма финансов стимул. Въпреки че правителството разполага с план за добавяне на новия ядрени мощности, дори най-оптимистичните анализатори не очакват новите реактори да заработят преди средата на следващото десетилетие.
Всичко това тревожи корпоративните ръководители, гледащи на Швеция като на важна част от зелената верига на доставки. Сред тях е и Джим Роуън, главен изпълнителен директор на Volvo Car AB, който иска правителството да ускори разгръщането на ядрена енергия. „Няма достатъчно възобновяеми енергийни източници, които могат да бъдат въведени навреме“, изтъква той.
Един септемврийски следобед Йохан Йохансон застава на паркинг в Боден до купчина развалини - последните останки от къщи, съборени през 90-те години на миналия век. Йохансон управлява местна жилищна фондация, която притежава една трета от жилищата под наем в града. Неговата организация изгражда два седеметажни блока с общо 96 апартамента, рядък жилищен проект, който се изпълнява в Боден. Но едностайните и двустайните апартаменти са насочени към военния персонал - един от основните клиенти на града по отношение на недвижимите имоти от десетилетия - а не към семействата, които ще пристигнат със служителите на Stegra.
Йохансон изчислява, че Боден ще има нужда от повече от 2500 нови жилища до 2030 г. Около 330 ще бъдат готови от 2024 до 2026 г., казва той.
Stegra „няма да има проблем да пусне завода“, казва Йохансон, бивш депутат, който е помогнал за насочването на политиката към енергетиката и минералите. „Голямото предизвикателство за тях ще бъде настаняването“.
Властите разчитат на тези нови жители да плащат данъци и да помогнат за облекчаване на нарастващия дълг на Боден. Те прогнозират, че населението ще достигне 30 000 още тази година след добавяне на 1800 души. Но в последния стратегически план на града, публикуван през юни, прогнозата беше преразгледана до само 12 новодошли през 2024 г. Общината има за цел да разполага с близо 33 000 жители до 2030 г.
Дори това да се случи, Боден пак ще остане голям длъжник. Дългът му сега е над 1 млрд. крони и се очаква да скочи до над 4 млрд. крони до 2031 г. Тези пари са силно необходими за изграждането на нови пътища, училища и цялата друга инфраструктура, необходима за поддържане на града и завода.
Андерс Петерсон, лидер на местна опозиционна политическа партия, казва, че националното правителство трябва да се намеси и да помогне на Боден да излезе от финансовата дупка, ако се е ангажирало сериозно със зеления преход.
Stegra е получила само 100 млн. евро от шведското правителство – около 2% от общото финансиране на компанията – според главния изпълнителен директор Хенриксон.
Все пак той получава подкрепа от част от шведския бизнес елит, включително от милиардера Кристер Гардел, съосновател на Cevian Capital AB.
„Данъкоплатците поемат значителна експозиция“, каза той, имайки предвид щедрите държавни субсидии за проектите. „Като цяло съм доста скептичен към участието на правителството в бизнеса“.
Обратно пред завода на Stegra в Боден, Йерпе си стои във вилата си. Макар и раздразнен от шума, строителната суматоха не е нищо в сравнение със стрелбата, с която се сблъсква в армията. „Просто трябва да стоя далеч от копачите и самосвалите“, казва той. „Но успях да се пенсионирам, без да бъда прострелян, така че това е малък проблем“.
преди 1 месец До: evlogi Пишеш малко едно към гьотуре. Въобще не е такава разликата. Дори и в момента. И второ цените много зависят от бъдещата цена на енергията - електрическа , природен газ , цените на въглеродните квоти - щото те ще са включени в цената на стоманата. И трето в Поднебесната имат проекти за зелена стомана! Те също ще произвеждат, и там имат пазар на въглеродни емисии! Цената на зеленият водород също е от значение! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Ще произвеждат зелена стомана с двойна спрямо китайската себестойност и ще разчитат на парите на държавата, демек на данъкоплатците, да им осигури пазар..Дето се вика, кво ли би могло да се обърка... отговор Сигнализирай за неуместен коментар