Ще дерайлира ли Европа в опита си да настигне Китай и САЩ в редица жизненоважни за енергийния преход индустрии? Шведският производител на електромобилни батерии Northvolt AB съкращава работни места и продава активи на фона на забавянето на търсенето, само месеци след като си осигури 912 млн. евро субсидии за изграждане на завод в Германия, а не в американския щат Небраска. Междувременно работата по планираната фабрика за чипове на Intel Corp. в Германия, която получи субсидии в размер на 10 млрд. евро, беше отложена, след като компанията реши да намали разходите, припомня в коментар за Bloomberg Лионел Лоран.
Тези инвестиции трябваше да послужат като геополитически оръжия за защита на ценните вериги на доставка и да помогнат за постигането на климатичните цели на Европейския съюз (ЕС). Сега те приличат повече на граната, която политиците си подхвърлят помежду си, като Швеция изключва възможността за спасяване на Northvolt, а германските власти настояват субсидиите за Intel да бъдат оттеглени или разпределени другаде. Те също така изглежда потвърждават по-дълбоките страхове на скептиците, след като Франция и Германия отчетоха над 500 млрд. евро одобрена държавна помощ през 2022 г.
Големите правителствени стимули обаче не успяха да събудят Европа от нейния индустриален кошмар: белезите от войната в Украйна и конкуренцията между САЩ и Китай все още засягат енергоемки сектори като химическия, притискат производителите на автомобили като Volkswagen AG и застрашават работните места.
„Европа няма индустриална политика“, изтъква шефът на автомобилния производител Renault SA Лука де Мео пред френското списание L'Express.
Европейските елити са изправени пред някои трудни избори - не на последно място дали да продължат да инвестират в сектор като батериите, където повече от половината европейски проекти са изложени на риск от закриване или забавяне, изтъква лобистката група Transport & Environment (Т&Е).
Добрата новина е, че поне има разбиране, че перспективите са мрачни.
При скорошно пътуване до Брюксел, където заплахата от затваряне на местен завод на Audi предизвика протести сред работниците и местните жители, Лоран е поразен от това как неотдавнашният доклад на Марио Драги, призоваващ за повече инвестиции за преразглеждане на европейската икономика, потъна като рамка за създаване на политика за следващите пет години.
Но политическите и националните разделения все още са дълбоки. Франция и Германия, обединени относно ползите от поддържането на големи регионални компании, са в противоречие по почти всяка друга тема, а техните лидери губят доверието на избирателите.
По-малките държави членки на ЕС се страхуват от изкривяващите ефекти от субсидиите на по-големите икономики, предназначени да се конкурират с политиките на Вашингтон и Пекин. И на фона на амбициозните климатични цели, включително забраната за продажба на нови коли с двигатели с вътрешно горене през 2035 г., някои разочаровани инвеститори и ръководители се надяват политиците да спрат да се намесват. Те се питат дали не е по-добре да не оставим САЩ и Китай да доминират при чиповете и батериите, а Европа да се придържа към силните си страни?
Регистрираните в региона патенти относно батериите осигуряват глобално предимство на Европа. Графика: Bloomberg
Със сигурност е вярно, че залогът върху индустриалната политика заслужава някаква проверка на реалността. Субсидирането на гигафабрика като тази на Tesla Inc. — авангардно производствено съоръжение с площ, равна на десетки футболни игрища — в размер на 1 млн. долара на работно място няма внезапно да повиши дела на производството в икономика, доминирана от услуги като тази във Франция. Нито пък ще улесни увеличаването на производството: през 2021 г. действителното производство на батерии в ЕС е било само 26% от обявения капацитет, изчислява одитният орган на ЕС.
Когато Сам Алтман от компанията за изкуствен интелект OpenAI се похвали пред ръководителите на Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. относно своя план да вложи 7 трлн. долара в изграждането на 36 завода за производство на чипове, те му се подиграха.
Европа малко прилича на него, забравяйки, че авангардното производство е рисковано и струва много време и пари. Понякога правилната стратегия е да оставиш конкуренцията да победи: по отношение на слънчевите панели, например, Европа знае, че може да спечели повече от евтиния им внос, отколкото от опитите да надмине Китай в тази индустрия.
Все пак Лоран не е убеден в загърбването на индустриалната политика или в изоставянето на даден сектор като батериите, където слабостта на производството в Европа контрастира със силата на патентите и иновациите.
И все пак повишената зависимост от САЩ и Китай означава вяра в сигурността на глобалните вериги на доставки във време, когато геополитическите конфликти се нажежават. Отказването от даден важен компонент при електрическите превозни средства може да означава загуба на работни места, на инвестиции. Индустриалната политика може да доведе до провали като Alitalia, но и до победители като Airbus SE. Никога не е ясно.
Отговорът вероятно се крие в комбинация от подходи. Единият е да се признае, че не всяка компания трябва да бъде спасена и не всеки сектор е стратегически значим. Трябва да има повече конкуренция и динамика между фирмите, за да се гарантира, че субсидиите няма да се стичат само до един „шампион“. И когато става въпрос за избор на сектори, считани за стратегически, трябва да се обмисли повече как се вземат тези решения. Със сигурност не помага това, че държавите все още мислят национално, а не регионално: държавната помощ остава до голяма степен феномен за отделните държави, а не за целия континент.
Мащабът на проблемите, пред които е изправена Европа обаче, тъй като Германия се отказа от надеждата да постигне някакъв растеж през тази година, означава, че много неща трябва да се променят.
Ако разходите за енергия представляват удар по конкурентоспособността на индустрията, това е отделно предизвикателство, свързано с нуждата от повече разходи за научноизследователска и развойна дейност.
Търговската политика също ще трябва да изиграе роля за изравняването на условията за местните индустрии, като предстоящото решение за митата върху китайските електромобили ще бъдат фактор.
Всички страни и индустрии ще трябва да работят заедно с външната политика в надпреварата за осигуряване на суровини, както отбелязва Центърът за европейска реформа. И ако Европейският съюз все пак премине от модел, зависим от износа, към модел, ориентиран към търсенето, обслужващ неговите 450 млн. потребители, това ще изисква по-свободна парична политика и по-интегриран единен пазар.
Оказва се, че създаването на индустриална политика е наистина трудно начинание. Може би дори по-трудно от правенето на батерии. Но все пак си струва Европа да направи опит.
преди 2 месеца До: педро007 Пак си се разпищолил по тема индустрия. Много смело пишеш за човек, който не може да направи разлика м/у 4-осна и 5-осна фреза. Педро, кой е най-значимият икономически партньор на ЕС ве? За къде изнасям най-много стоки и услуги? Откъде внасяме най-много? Кой е най-силният ни политически партньор? С кой участваме във всички значими международни организации? Кой от чии гаазз требва да си извади лейката и да спре да усмърдява форума с русНАЦИстки позиви и пapтенки? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца ЕС или става федерация, или духа супата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Със "зеления хайвер" толкова. Какво не ви харесва? Важното е, че спасяват климата, а хората кучета ги яли. На европата не й трябват нито суровини, нито енергетика. Затова пък си имат масирано присъствие на *** гости, които скоро ще си покажат рогата заради събитията в Близкия Изток. Голямо количество от оръжията в укра вече е в ръцете на брадатите мургавелковци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Няма по-смешно нещо от копейкаджия, дето е седнал да обсъжда проблемите на Европа.Шшш, ребятата, Европа наистина не е в най-добрата си форма, но дори и следващите 50 години да бъде все в криза, пак ще е десет пъти по-развита и двадесет пъти по-добро място за живеене от вашата първа родина, путlер0вата джамахирия... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца От #4: Изводи: 1. Да се премахнат всички въведени с Лисабонския договор промени в структурата и управлението на ЕС и връщането му към формата на ЕИО. 2. Да се премахнат всички зависимости от САЩ - финансови, икономически, политически и военни. Няма нито една разумна причина, която да позволява Европа да е функция на изредените процеси в САЩ и когато там ппръдднат, Европа да се ннассирра!!! Няма печелеща от колониалния си статут територия! Колониите са за да отдават богатства и да приемат *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца *Мащабът на проблемите, пред които е изправена Европа обаче, тъй като Германия се отказа от надеждата да постигне някакъв растеж през тази година, означава, че много неща трябва да се променят.* - Нищо няма да се промени, преди да се назоват причините за провала на Европа, а става с анализ на данни - кога са последните години на силен растеж и просперитет на Европа и кои обе6тивни събития и факти водят до обръщане на тренда. Годината е 2007 - Лисабонският договор и 2008 - банковата криза в САЩ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца *Оказва се, че създаването на индустриална политика е наистина трудно начинание. Може би дори по-трудно от правенето на батерии.* - Разбира се - далеч по-лесно е унищожаването на индустриална политика. Някой просто е забравил, че индустрията като явление се е създала в Европа и се практикуваше в Европа, преди да я налазят ппеддеррасите и зелените хунвейббини. А правенето на батерии също е индустрия, ако в редакцията все още не знаят, за която твърдят, че няма политика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: Алехандро ватиранитеидиоти тях не ги мисли, ексела ги спасява. Тия са забравили даже как да работят на ексел, нишо не може да ги спаси тях. :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Да му мислят онези с тотално изостаналата си - с десетилетия, икономика - ватиранитеидиоти! :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар