Стартъп компаниите, обещаващи да задвижват самолети, кораби и камиони с чисто гориво, се сблъскват с колапс преди да излетят, подчертавайки колко трудно ще бъде да се откажат много от индустриите от петрола и газа, пише Wall Street Journal.
Компания, подкрепена от United Airlines, която набра стотици милиони долари, за да превърне боклука в реактивно гориво, изглежда приключи с бизнеса. Друга, подкрепена от Airbus , JetBlue и GE Aerospace , която работи върху използването на водород за захранване на самолети, фалира.
Междувременно Chevron , BP и Shell ограничават работата по проекти за производство на биогорива от готварски мазнини, масла, мазнини и растителни материали.
„Вълнението от първите дни не оправда въодушевлението“, изтъква Анди Марш, главен изпълнителен директор на Plug Power , стартъп компания, която наскоро отвори един от първите заводи в САЩ за производство на зелен водород, потенциален заместител на изкопаемите горива в индустрии като стоманата и химикалите.
Но цената на акциите на Plug Power се срина с над 90% след приемането на американския Закон за климата преди две години.
Неуспехите и закъсненията в разработките почти занулиха първоначалния оптимизъм след приемането на законодателството. Нарастващите разходи изместиха сроковете на проектите и затрудниха компаниите да набират пари. Забавянето на правителството при завършването на данъчните стимули добави още предизвикателства.
Без чисти горива се очаква емисиите в много компании да продължат да се покачват, заплашвайки целите на САЩ и тези на останалия свят. Индустриите, включително авиацията и корабоплаването, разчитат на новите горива, тъй като вятърната и слънчевата енергия и батериите не могат да отговорят на огромните им енергийни нужди.
Транспортната компания Maersk наскоро заяви, че ще поръча до 60 нови кораба, които могат да работят с втечнен природен газ и стандартно гориво, отчасти поради несигурността относно развитието на екологични горива. Air New Zealand се превърна в първата авиокомпания, която оттегли целта си за емисиите до 2030 г., позовавайки се на ограничената наличност на алтернативни реактивни горива.
„Наистина е предизвикателство да накараме нова технология да направи това, което индустрията за изкопаеми горива прави от 80 и повече години“, изтъква Джими Самарцис, главен изпълнителен директор на LanzaJet, стартъп компания, подкрепяна от Shell, Southwest Airlines и Microsoft.
LanzaJet скоро ще започне производство в завода си в Джорджия, един от първите за устойчиво авиационно гориво в САЩ. Строителството се оказа много по-скъпо, отколкото очакваше компанията. Горивото, което се произвежда от етанол, струва около два пъти повече от конвенционалното реактивно гориво без субсидии.
В United Airlines, един от най-големите поддръжници на стартъп фирми за биогорива и водород, темпът на инвестиции се забави тази година. Това отразява политическата несигурност около наближаващите президентски избори през ноември и предизвикателствата пред паричните потоци и набирането на средства за много компании, коментира Андрю Чан от United. „Ако не можете да намерите пари, няма какво да говорим“, изтъква той.
Много проекти за чисти горива са се превърнали в бездънни ями за пари, отчасти поради големите количества енергия, от които се нуждаят. Високите лихвени проценти, прекъсванията във веригата на доставки и скъпата модернизация на електропреносната мрежа повишиха цените на електроенергията.
Производителите на чисти горива също трябва да се конкурират за възобновяема електроенергия с големи технологични компании, които управляват центрове за данни с изкуствен интелект и често могат да плащат по-високи цени за нужната енергия.
В САЩ бавното разгръщане на субсидиите и слабото търсене тласка Plug Power и конкуренти като Electric Hydrogen да се разширят в чужбина в разрез с идеята на Закона за намаляване на инфлацията (IRA). Air Products and Chemicals, голяма компания за водород и газ, заяви, че изчаква да бъдат завършени правилата за данъчни стимули, преди да вземе инвестиционно решение за водороден проект на стойност 4 млрд. долара в Тексас .
Ключът към оцеляването е намирането на бизнес модели, които могат да намалят разходите за достатъчно дълго време, за да може компаниите да издържат на тежките условия, изтъкват анализатори и индустриални представители.
В Cemvita Factory, компания, подкрепяна от Occidental Petroleum и United, която използва микроби за производство на суровини за гориво, главният изпълнителен директор Моджи Карими казва, че генерирането на пари е приоритет пред климатичните резултати. Това означава фирмата да остане гъвкава по отношение на горивните продукти, които произвежда.