Австралия — една от най-големите миннодобивни центрове в света — планира да затегне правилата, които определят начина, по който компаниите обявяват своите резултати от проучвания на нови обекти, с ревизиран кодекс за листнати концерни, включително за лидерите в индустрията BHP Group Ltd. и Rio Tinto Group, съобщава Bloomberg.
Проектът на новия кодекс, публикуван в четвъртък, ще наложи допълнителни екологични изисквания, както и необходимост от квалифицирани експерти, които да подпишат оценките за минералите и металите, които ще бъдат добивани. Промененият кодекс — или Австралазийски кодекс за докладване на резултати от проучвания, минерални ресурси и рудни залежи — ще изисква одобрение от министерството, преди да влезе в сила.
„Това поставя ограничения за компаниите, които създават своя собствена терминология и дефиниции“, изтъква Стив Хънт, председател на комисията, изготвила кодекса.
Австралия може да се похвали с мощна миннодобивна индустрия с големи и малки играчи, които се стремят да експлоатират богатството на страната от минерални ресурси, включително желязна руда, злато и мед, както и материали, които са в центъра на фокуса на енергийния преход като лития.
Кодексът има своите корени през 70-те години на миналия век, когато хиляди инвеститори губят милиарди долари, след като миннодобивна компания фалшифицира резултатите от проучванията, след което изпада във финансов колапс. Кодексът е публикуван за първи път през 1989 г. и последно е актуализиран преди повече от десетилетие.
Съгласно планираните промени — които, когато бъдат приети, ще се прилагат за всички листнати в Австралия концерни от сектора — една компания ще трябва да признае публично всички екологични рискове за своите проекти. В допълнение, ще бъде необходим квалифициран експерт с опит в индустрията за техническа оценка на проектите.
Рамката не само определя еталонни стандарти за листнатите в Австралия миннодобивни компании, но и за такива, чиито акции се търгуват на някои чуждестранни фондови борси в региона, включително на борсата в Нова Зеландия и в Порт Морсби, Папуа Нова Гвинея.
Никоя компания от сектора, листната на борсата, няма да бъде освободена от промените, които се очаква да влязат в сила следващата година, подчертава Хънт. През следващите седмици ще бъдат проведени консултации със заинтересованите страни.
През май финансовият министър на страната Джим Чалмърс заяви, че новият бюджет на Австралия ще включва по-голям стремеж към добив на стратегически важни минерали. Чалмърс описа доходоносния пазар като „златна възможност“ само дни преди публикуването на годишния му фискален план.
„Жизненоважното пространство на минералите е една от причините да има толкова голямо внимание от страна на глобални и местни инвеститори, но ние трябва да сме сигурни, че можем да привлечем и внедрим това“, каза Чалмърс в интервю за Bloomberg в Канбера.
Важната минерална индустрия на Австралия е основна част от стремежа на правителството да се възползва от световната революция в зелената енергия. Големите сили, включително САЩ, имат желание да използват австралийски минерали за батерии като част от усилията си да прекъснат зависимостта от китайските доставчици, които се използват в производството на слънчеви панели, електрически превозни средства и литиево-йонни батерии.
Един от централните стълбове на бюджета ще бъде програмата Future Made in Australia на лявоцентристкото лейбъристко правителство, набор от мерки, предназначени да стимулират високотехнологичното и зелено производство по начин, подобен на Закона за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA).
Правителството вече обяви инвестиция от 566 млн. австралийски долара (374 млн. щатски долара) за стимулиране на проучването за ресурси, със специален акцент върху стратегически важните минерали. Чалмърс обаче каза, че ще подкрепата няма да се изчерпа с това.
преди 3 месеца в Поднебесната , по-малките доставчици на литий вече консервират мини и съоръжения ... :))) ... мдаа ... гледам камион на кадрото и Австралия в заглавието ... и зачитам , миналата година там са се продали 47757 тежки , средни , леки камиона , а от тях 367 електрически . докато 2022 година са били само 99 . при автомобилите от 630хил за първите 6 месеца на 2024 , 51хил са електрички ... не е зле ... и ръст при хибридите от 43хил на 50хил ... и там дизела утича друзя ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар