Пазарът на платина ще остане в дефицит през тази година, тъй като забавянето при разпространението на електрическите превозни средства подкрепя търсенето на автомобилни катализатори, прогнозира Световният съвет за инвестиции в платина (World Platinum Investment Council - WPIC), цитиран от Bloomberg
Търсенето на метала при устройствата за контрол на замърсяването се покачи до най-високото си ниво от 2017 г. през първото тримесечие и се очаква да нарасне с около 2% за цялата година, става ясно от доклад на WPIC.
Освен от забавянето на растежа на търсенето на електромобили, които нямат каталитични конвертори, потреблението е подпомогнато и от по-строгите правила за емисиите и използването на метала като заместител на паладия.
„Инвеститорите казват, че всъщност може би няма всички да караме автомобили Tesla през 2030 г.“, коментира Едуард Стърк, директор на изследванията в WPIC. „Това означава повече превозни средства с двигатели с вътрешно горене, повече хибридни превозни средства. И така тези стоки изглеждат доста подценени“, добавя той.
Цената на паладия пада под тази на платината. Графика: Bloomberg
Слабостта при металите от платинената група през последните години сви приходите на южноафриканските миннодобивни компании и предизвика съкращения. Все пак цената на платината се повиши през последните няколко месеца, издигайки се над тази на паладия за първи път от половин десетилетие, тъй като производителите на автомобили заменят металите.
Търсенето на платина ще надхвърли предлагането с 476 000 унции тази година, втори пореден годишен дефицит, изчислява WPIC. Въпреки че се очаква замяната на платина с паладий да продължи, организацията предупреди, че тенденцията може да се обърне след приблизително две години предвид по-слабите перспективи за паладия.
Очаква се инвестиционното търсене да спадне с 69% тази година, тъй като инвеститорите се оттеглят от борсово търгуваните фондове (ETF) на фона на високите лихвени проценти. Все пак тези потоци трябва да се върнат, след като Федералният резерв намали разходите по заемите.
„Налице е ограничено предлагане и всъщност имате доста силно търсене както от индустриални, така и от автомобилни играчи“, посочва Стърк.