Използване
Най-често срещаният начин за измерване на свръхкапацитета е използването на капацитета, оценено по скала, където нула означава, че фабриките не работят, а 100 означава максимално използване.
Степента на използване на капацитета в Китай в индустрията е под 76% за цялата 2022 г. и 2023 г., най-дългият период, регистриран от 2016 г., когато Пекин стартира национална кампания за максимална ефективност. Това е под нивото от около 80%, считано за „нормално“, според коментар на водещия финансов орган на Комунистическата партия.
Но това не изглежда да предизвиква тревога в Пекин. Първо, нивото е с няколко процентни пункта по-високо от това през 2016 г. и се повиши през последните тримесечия. „При тези обстоятелства е трудно да се повярва, че Китай има сериозен структурен свръхкапацитет“, пише Фан Лей, икономист в Guolian Securities.
Второ, данните сочат, че макар някои сектори като електрическо оборудване, което включва слънчеви панели, да имат необичайно ниско ниво на използване, основният фактор тук са нискотехнологичните сектори, засегнати от кризата с имотите в Китай. Това намали търсенето на продукти като стъкло и цимент, където използването на капацитета е паднало до 30%, изтъква Daiwa Securities Group Inc.
В други сектори като автомобилостроенето, химикалите и оборудването като вятърни турбини нивото на използване се изкачва към прага от 80%.
Използване на активи
Тези заключения се подкрепят от месечното проучване на Китай за финансовите резултати на индустриалните фирми, което позволява да се изчисли колко ефективно компаниите използват своите дълготрайни активи.
Тези данни показват исторически ниски нива на ефективност на активите в сектори като електрически машини, телефони и компютри, става ясно от анализ на Gavekal Dragonomics.
Но нивото при автомобилното производство е високо по исторически стандарти, което вероятно отразява силното използване на производствените линии за електрически превозни средства, коментира Томас Гатли от Gavekal.
Автомобили
Китай е най-големият пазар в света за изцяло електрически и хибридни превозни средства, като продажбите на вътрешния пазар са се увеличили с 36% миналата година и се очаква да нараснат с 25% тази година. Неговото съотношение на износ към производство е много по-ниско в сравнение с други нации производители на автомобили като Германия, Япония и Южна Корея.
Свръхкапацитетът може да доведе до огромни натрупвания на нови коли на фабричните паркинги. Но запасите на китайските автомобилни производители не изглеждат високи, сочи анализ на Bloomberg. Данните за запасите на дилърите от китайската асоциация на дилърите на автомобили също не показват необичайно увеличение.
Някои анализатори, които изчисляват, че Китай има капацитет за производство на автомобили от 50 милиона или повече и заключават, че нивото на използване е под 50% спрямо вътрешните продажби от 22 млн. превозни средства, включват остарял капацитет в своите изчисления или „просто блъфират“, смята Пол Гонг, ръководител на отдела за китайски автомобилни изследвания в UBS Group AG. „Разказът за свръхкапацитета е преувеличен и прекалено опростен“, добавя той.