Факторингът, като инструмент за управление на краткосрочни вземания, започва да се използва и от малки и средни предприятия, като в момента той е много достъпен и дигитализиран. Това коментира Силвия Младенова, изпълнителен директор на Smart Factoring, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Инструментът предлага мигновено плащане на 90% от сумата на отложени вземания на компании, като след това предоставящият факторинг продукта търси изплащането на фактурата от клиентите на дадения бизнес, поемайки кредитния риск, а 10% от сумата се изплаща, след като вземанията се съберат.
"При факторинга не се изисква обезпечение, както при различните видове кредитиране. Така компаниите могат спокойно да разполагат със средствата, без да е необходимо да изчакват крайния срок на плащанията. С този продукт бизнесите могат да оперират и да развиват своята дейност, без да са притискани от доставчици, докато изчакват вземанията си", поясни Младенова.
Продуктът е подходящ за бизнеси, работещи с отложени плащания. Основният сектор, който може да се възползва от факторинг, е Business-to-business (B2B) сектора, но няма ограничения. Услугата е популярна за производство, търговия, земеделие, транспорт и логистика.
„Целта е да научим малкия и среден бизнес в България, че това е много подходящ продукт за тях, има много повече предимства от овърдрафта и другия вид оборотно кредитиране. Все още повечето собственици и управители не знаят какво е факторинг и с какво би бил полезен", казва тя.
Цената на факторинга е конкурентна на тази на овърдрафта, като в някои случаи даже е по-ниска, тъй като няма нужда от такси за обезпечение. Лихва върху средствата се изплаща само върху периода на изплащане, който най-често варира между 30 и 120 дни.
Отчита се ръст във факторинг сектора, като все още се концентрира в корпоративния сектор, но все повече компании се интересуват.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.