Северноамериканските компании са поръчали с около една трета по-малко индустриални роботи миналата година, тъй като притесненията относно забавящата се икономика и по-високите лихвени проценти помрачават плановете на бизнеса за закупуване на модерни машини, като това е първият спад в поръчките от пет години, съобщава Ройтерс.
„Когато икономиката не е добре, е по-лесно да се забавят покупките“, коментира Джеф Бърнстайн, президент на Association for Advancing Automation, индустриална група, която проследява поръчките на роботи.
Компаниите са закупили 31 159 робота през 2023 г., което е спад от 30% спрямо предходната година, най-голямото понижение в процентно изражение от 2006 г. насам и най-големият спад в обемите според групата, известна като A3. Охлаждането се случва в свързаните с автомобилостроенето индустрии - които съставляват около половината от пазара миналата година - както и в други сектори като хранително-вкусовата промишленост и производството на метали.
Поръчките през четвъртото тримесечие достигат 7683 броя, спад от 8% спрямо същия период на предходната година.
Забавянето на поръчките на роботи се случва дори след като някои компании обявиха инициативи за разработване на по-усъвършенствани версии на машините. Стартъп компания за роботика Figure заяви миналия месец, че е сключила договор за партньорство с германската група BMW за разполагане на хуманоидни роботи във фабриката на автомобилния производител в Южна Каролина, където ще извършват определени физически задачи. Производителят на електрически превозни средства Tesla също разработва хуманоиден робот.
Поръчките на нови роботи в Северна Америка се понижават през 2023 г. за първи път от 2017 г. Графика: Ройтерс
Но за много производители на роботи продажбата на съществуващи машини е възпрепятствана от притесненията относно икономиката и излишните запаси, натрупани по време на пандемията от COVID-19. Universal Robots, датски производител на малки, гъвкави роботи, наскоро съобщи, че приходите му са спаднали със 7% за миналата година до 304 млн. долара.
Президентът на Universal, Ким Повлсен, обяви пред инвеститорите: „2023 г. се характеризира с трудна икономическа и бизнес среда за много от нашите основни клиенти, като международната индустриална активност се забавя през първата половина на годината“.
Очаква се рекордна година
Продажбите на роботи процъфтяваха по време на пандемията - докато производителите се бореха да използват машините, за да произвеждат стоки на фона на острия недостиг на работна ръка. Всъщност 2022 г. отбеляза рекордна година при поръчките, показва данни на A3.
Разбира се, роботите са само един вид оборудване, от което компаниите се нуждаят, като други измерители на разходите се представят по-добре в САЩ. Поръчките на капиталови стоки, които не са свързани с отбраната, с изключение на самолети - мярка, наблюдавана отблизо от икономисти, за да проследят тенденциите в бизнес разходите - се повишават с 1,7% миналата година, информира Министерството на търговията, което предполага, че инвестициите в по-основни видове оборудване са останали почти стабилни, тъй като икономиката се противопоставя на очакванията за по-рязко забавяне.
Дейв Фокс, президент на CIM Systems Inc. - базирана в Индиана компания, известна като интегратор, който сглобява роботизирани системи за клиенти - казва, че бизнесът му започва силно миналата година, но след това се срива.
Обемите на поръчани роботи в Северна Америка достигат най-ниското си ниво от 2006 г. през 2023 г. Графика: Ройтерс
„Няколко големи проекта бяха изоставени тази година“, посочва Фокс, добавяйки: „Определено имаше няколко клиенти, които изразиха загрижеността си за това накъде се е запътила икономиката. И лихвените проценти определено не помогнаха“.
Фокс изчислява, че обемът на бизнеса му е спаднал с 30% през 2023 г. в сравнение с предходната година.
Бърнстайн от A3 казва, че повечето производители на роботи, с които разговаря, са оптимисти, че бизнесът ще се засили през втората половина на тази година. Според него индустрията до голяма степен си е проправила път през изкривяванията, причинени от пандемията.
По време на кризата много компании правят допълнителни поръчки на роботи на фона на производствените забавяния и срива в глобалните вериги на доставки. „Все още е налице усещането, че компаниите са купували над нуждите си (през 2022 г.)“, коментира още Бърнстайн, „така че много компании сега имат запаси, с които да работят, преди да поръчат отново много нови роботи“.
Джо Джема, директор по приходите в Wauseon Machine, системен интегратор в Охайо, се съгласи, че има пренасищане при запасите, което изкривява бизнеса. „Много от нас направиха допълнителни поръчки“, изтъква той, добавяйки: „Нашите клиенти направиха същото“.
Джема казва, че продължаващият недостиг на работна ръка в САЩ сигнализира, че бизнесът с роботи ще продължи да процъфтява. „Наскоро бях в завод, в който обикновено има 600 души, работещи в производството – там има 140 отворени позиции“, посочва той.