Европейската комисия (ЕК) започна разследване относно твърдения за дъмпинг на внасяния от Китай за Европейския съюз (ЕС) биодизел, става ясно от прессъобщение на сайта на изпълнителната власт на блока.
Ако дъмпингът бъде потвърден и се установи, че вреди на производителите от ЕС, ЕК може да наложи мерки (обикновено мита върху вноса), за да коригира последиците от нелоялната търговия, ако тези мерки са в интерес на блока.
Стойността на европейския пазар на биодизел възлиза на 31 млрд. евро годишно, осигурявайки възобновяема алтернатива на изкопаемите горива в транспортния сектор на ЕС, като едновременно с това подобрява сигурността на енергийните доставки в региона.
Началото на антидъмпингово разследване се основава на жалба от производители на биодизел в ЕС. Тези компании са представили доказателства за внос на биодизел от Китай, който пристига в блока при изкуствено занижени цени. Това вреди сериозно на местната индустрия, тъй като нарушава конкуренцията, изтъкват засегнатите дружества.
В индустрията за производство на биодизел в ЕС работят 3700 души в 18 държави членки: Австрия, Белгия, България, Кипър, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Ирландия, Италия, Холандия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия и Испания.
Една от основните тревоги сред местните производители е свързана със заобикалянето на европейските мита върху вноса на биодизел от Индонезия чрез Китай. По-рано тази година Индонезия подаде иск до Световната търговска организация (СТО) за консултации с ЕС относно налагането на митата. Страната твърди, че европейските мита са несъвместими с редица разпоредби на Споразумението за СТО за субсидиите и компенсационните мерки и с Общото споразумение за митата и търговията (ГАТТ) от 1994 г. ЕС стартира разследване дали биодизелът от Индонезия заобикаля митата, минавайки през Китай и Великобритания, преди да достигне до територията на блока.
ЕС е третата по големина дестинация за индонезийски продукти от палмово масло, както и важен пазар за биодизел, който се произвежда в Индонезия от въпросното масло. Страната е най-големият производител на палмово масло в света.
Разследването следва първоначално искане от Европейския борд за биодизел (ЕВВ), асоциация на европейски производители на екологичното гориво, за извършване на проверка.
ЕК констатира, че е настъпила промяна в модела на търговия, включваща износа както от Индонезия, така и от Китай и Обединеното кралство към ЕС.
В момента ЕК и Европейската служба за борба с измамите (OLAF) ще разследват дали в китайския внос на биодизел няма количества, чийто произход може да се проследи до Индонезия.
Европейският бранш изтъква, че няма да толерира тези видове „силно нелоялни“ търговски практики.
„Смятаме да се борим за защитата на нашето производство. Тези нечестни практики причиняват сериозни щети на нашите производители във време, когато целите на ЕС в областта на климата изискват по-устойчив биодизел от всякога“, изтъкват от ЕВВ.
По-рано тази година китайският внос на евтин биодизел предизвика срив на пазара и затваряне на производствени обекти в няколко страни членки на ЕС. Решението на ЕК по въпроса за налагането на антидъмпингови мита трябва да бъде взето през следващите седем до осем месеца. EBB също работи с Брюксел относно възможността за временни мита поради нивото на вноса и последващите щети за производителите от ЕС.
„Уверени сме, че Комисията и правителствата в ЕС вече са осъзнали, че този внос на биодизел от Китай представлява екзистенциална криза за производителите на биодизел в ЕС и са ангажирани с прилагането на международните търговски закони за защита на тази индустрия и по този начин за постигане на целите на Зелената сделка на ЕС в областта на транспорта“, изтъква Ксавие Нойон, генерален секретар на EBB.