Проучванията показват, че 70% от българите ще пазаруват на Черния петък, като датата варира през целия месец ноември. Покупките на този ден за някои от големите платформи представляват около 25-30% от годишния оборот. Това заяви Жанет Найденова, председател на Българска е-комерс асоциация в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Събеседникът посочи, че през последните години Черният петък се е наложил като най-голямата кампания за търговците за годината, а и потребителите очакват с нетърпение намаленията на цените.
Найденова обърна внимание, че онлайн магазините трябва да подготвят реалистични отстъпки. потребителите винаги трябва да бъдат защитени и да се дава обективна цена към тях, подчерта гостът в предаването.
"Отстъпките се базират на базата на последната най-ниска цена за последните 30 дни, което означава, че вече не можем да видим отстъпки от порядъка на 70-80% като предишните години, а реалистични отстъпки от 20-30%", каза Найденова.
Според нея силният интерес към Черния петък се дължи на добрия маркетинг. Това е най-голямото намаление за годината в повечето продуктови категории, като преобладават мода, обувки и аксесоари, продукти за дома и електроника.
Последните проучвания показват, че 8,93% от всички онлайн потребители са се възползвали от правото си за връщане в рамките на 14 дневен срок. В категорията за мода обаче, този процент е много по-висок. За сравнение в САЩ над 40% от поръчките биват върнати, което коства огромно замърсяване на околната среда и големи транспортни разходи, коментира още Найденова.
За 2023 г. темпът на развитие на пазара за онлайн търговия са с около 19% над обема на 2022 г. Пазарът ще продължи да се развива, но темповете ще бъдат по-плавни. По прогнозни данни очакванията за обема на онлайн пазара в България за 2023 г. са да достигне 1,950 млрд. Евро, посочи Найденова.
Тя смята, че България има голям потенциал за развитие на обема на електронната търговия. А това зависи от доверието, иновациите, както и продължаващото удобство и разнообразие в начините на плащане и доставка за потребителите.
„Все повече от членовете на Българска е-комерс асоциация прилагат зелени политики, въпреки че регулацията все още е в процес на развитие“, посочи още гостът. Във връзка със зелените политики Найденова даде пример с член на БЕА, който за всяка поръчка на свой клиент засажда дърво. Друг онлайн магазин предоставя специална опакова, която е биоразградима и не замърсява околната среда.
„Виждаме стремеж на бизнеса да бъде по-отговорен към опазването на околната среда“, отчете Жанет Найденова.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.