Производителите в Китай намаляват цените тази година на фона на отслабващата икономика, потенциално носейки облекчение за потребителите на Запад преди празниците, пише Financial Times.
Слабата икономическа активност и спадът в силно задлъжнелия имотен сектор в страната понижават цените на суровините и намаляват производствените разходи.
Китайските производители си възвърнаха и някои от предимствата в разходите, които загубиха за сметка на по-евтини места през последното десетилетие, благодарение на обезценяването на юана, който достигна 16-годишно дъно спрямо долара през септември.
„За купувачите преди Коледа в Европа и Северна Америка бих казал, че като цяло картината с доставките от Китай тази година е значително по-добра, отколкото през последните няколко години“, казва Ивън Пей, анализатор в Trivium China.
Намаляващите разходи за доставка, краят на нулевия контрол на Covid и свръхкапацитетът в местния сектор на металите и материалите означават по-малко ограничения върху доставките на промишлени стоки в Китай, добавя тя.
„Виждаме дефлационен натиск, [натрупващ се] на пазара на стоки“, казва Фредерик Нойман, главен икономист за Азия в HSBC. „И това е фантастично за западните потребители, които се надяват да купуват“ по-евтини стоки по празниците.
Според Нойман спадащите производствени разходи се насочват от намалената активност в сектора на имотите в Китай, който се бори с криза на ликвидността и намаляващи цени на жилищата, към свързани сектори като домакински уреди и мебели.
Той добавя, че намалената активност в строителния сектор е понижила цените на стоките, особено на стоманата, създавайки странични ефекти за производителите, които консумират големи количества метал.
Китайските производители са склонни да произвеждат по-голямата част от коледните си поръчки между май и октомври, за да поставят стоките на рафтовете навреме за декемврийския активен сезон за пазаруване.
Индексът на цените на производител, който измерва промяната в цените на стоките, продавани от производителите, се понижи за 11-ти пореден месец през август. Разходите за суровини, измерени в официалния индекс на мениджърите по покупките (PMI0 в производствения сектор на страната, се свиха три последователни месеца от април до юни, преди да се покачат отново през юли и август.
В същото време цените на фабричната продукция спадат през всички месеци от май 2022 г. до юли тази година с изключение на един, според официалния PMI.
Опасенията относно нарастващите разходи за живот в САЩ и Европа свиват търсенето на китайски стоки, карайки някои фабрики да намалят цените или да търсят нови пазари другаде в Азия.
„Много фабрики... искат да оцелеят, така че свалят [цените] все повече... за да получат повече поръчки от чужбина”, казва Джени Це, маркетинг мениджър в Wega Hong Kong, която произвежда слушалки и оборудване за игри за чуждестранни марки, включително Sennheiser, в изцяло притежавана фабрика в Шънджън и в заводи подизпълнители. Це добавя, че Wega е намалила цените на някои стоки с повече от 20% в сравнение с миналата година.
Джейсън Уонг, асоцииран директор по електронната търговия в логистичната компания Janco, която се занимава с износ на стоки през Хонконг, изчислява, че китайските производители са понижили цените с около 5-7% тази година, отчасти за да стимулират марките под натиск да „намалят риска” по веригите за доставки, доставяйки продукти от други страни.
„Те предпочитат да имат по-нисък марж и да продават повече, вместо да запазят маржовете си и да получат по-малко бизнес“ поръчки, казва той.
Ани Чунг, старши директор в базираната в Хонконг Wah Lung Toys, която произвежда стоки за Disney и други марки в три фабрики в Китай, казва, че спадащите разходи за труд и суровини са позволили на компанията да намали цените с около 2% тази година.
Тя добавя, че натискът на Запада върху компаниите да „намалят риска“ по веригите за доставки в Югоизточна Азия е увеличил заплахата от загуба на клиенти.
Износът на Китай, който осигури икономическо спасение по време на бума на потребителската електроника по време на пандемията, загуби инерция тази година, свивайки се с 14,5% през юли, най-голямото понижение от началото на пандемията, и спадна с още 8,8% през август.
По-широката икономика също се влошава, постигайки тримесечен растеж от 0,8% през трите месеца до юни, тъй като фабриките се представиха по-слабо и очакваното възстановяване на сектора на услугите се провали.
„Глобалната и вътрешната икономика тази година се забавят, така че нашият бизнес... също отбелязва спад“, казва Майкъл Лу, президент на производителя на подаръчни кутии Brothersbox, който наема 240 души във фабрика в Донгуан и доставя продукти на марки, сред които са Nestlé и Marks and Spencer.
Приходите от поръчки в предколедния период са намалели с около 20% в сравнение с миналата година, добавя той.