По-високата цена и недостигът на мляко са причина българските производители да внасят суровина от чужбина. Това каза Николай Маринов, изпълнителен директор на „Ел Би Булгарикум”, в предаването „Светът е бизнес” по Bloomberg TV Bulgaria.
„Субсидиите в Западна Европа са доста по-високи и по-адекватни от тези, които получават нашите фермери тук. Съответно цената намлякото в чужбина е по-ниска от тази у нас", посочи гостът. И уточни, че така цените в Полша, Унгария или Германия са по-ниски от тези във фермата, която например е на 20 км от нашето предприятие във Видин. Освен че е на по-висока цена, има и недостиг на мляко в България и ние се принуждаваме понякога да внасяме мляко и от чужбина“, каза гостът.
„Държавната „Ел Би Булгарикум” държи лиценза да може в България нашите партньори да изписват върху кофичката „българско кисело мляко”, припомни той.
Основното перо в приходите на компанията са лицензионните договори в чужбина – те са над 60% от приходите. Освен с Япония компанията има лицензионен договор с Финландия и с Иран, а в момента води преговори с още четири държави, сред които Монголия и Ливан, за сключване на нови договори, разказа гостът.
Пазарният дял на „Ел Би Булгарикум” на българския пазар е свит изключително много. Това се дължи на конкурентната среда и множеството нови компании, които работят на пазара в България, стана ясно от коментара на събеседника. Новото ръководство има амбиция да увеличи този дял чрез разширяване на собствената магазинна мрежа. „Амбицията ни е да открием поне по един магазин във всеки областен център”, посочи Маринов.
„Ангажиментът ни във Видин е да разширим и да модернизираме производството, да увеличим пазарния си дял и да създадем допълнителни работни места. За целта планираме да инвестираме около 5 млн. лева, с които да изградим нов производствен цех, нова поточна линия и да разширим магазинната мрежа“, допълни събеседникът.
Маринов сподели, че „Ел Би Булгарикум” има 50-годишна история в присъствието си на японския пазар, а Япония е ключов партньор за компанията.
„В Япония произвеждат кисело мляко, на чиято кофичка пише „българско кисело мляко”, както и над 185 продукта, съдържащи млечно-кисели бактерии, сред които напитки, вафли, шоколади, бонбони. Средногодишният приход от Япония за лицензионна такса възлиза на между 6,5 до 7 млн. лева. Тези пари постъпват по сметката на „Ел Би Булгарикум” и ние можем да разполагаме с тях, след като изготвим бизнес програма на тригодишна база и я внесем за одобрение в нашата компания-собственик, т.е. в „Държавна консолидационна компания”. След нейното одобрение разполагаме с тези средства, които да инвестираме в развитието на компанията, обясни Маринов.
Целия разговор може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.