IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как войната в Украйна засегна пазара на спиртни напитки у нас?

Алкохолните напитки са по-малко, по-трудно достигат до потребителите и са с по-висока цена, казва Ралица Скорчева

16:03 | 22.12.22 г.

Продажбите на дестилирани напитки в България през 2022 г. отбелязват ръст от 4% спрямо 2021 г., но все още не могат да достигнат обемите от предпандемичната 2019 г., което се очаква да се случи догодина.

Това коментира Ралица Скорчева, председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки - Спиритс България, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Гостът обобщи, че рязко са се покачили продажбите в заведенията, в магазините потребителите купуват по-малко, но по-скъпи премиум напитки, а електронната търговия продължава тренда за суперлуксозни предложения.

Цените на дестилираните напитки са отбелязали двуцифрен ръст от между 10% и 25%, посочи гостът. Основни причини за ръста са поскъпването на суровините, цената на труда, недостига на бутилки, затруднения и поскъпване на транспорта. "Получаваме по-малко суровини, с които да произвеждаме. Алкохолните напитки са по-малко, по-трудно достигат до потребителите и на по-висока цена", обясни тя.

Войната в Украйна също е оказала своя ефект със забраната на внос на водка от Русия от 10 юли заради шестия пакет от санкции на ЕС. Като основен заместител се очертават продуктите от Полша, но има и нетрадиционни участници като Франция. През 2022 г. неруски престижни водки са започнали леко да изместват уискито като статусната напитка в България, добави Скорчева.

"Руските водки вече ги няма... Цялото количество руски водки, които са били освободени за потребление в ЕС преди 10 юли, е крайно количество. Ако някой потребител е предпочитал конкретна марка, той няма да може да си я купи след известно време", каза събеседникът.

Новите европейски регулации за рециклирането оказват също влияние през последните години - етикетите се правят от по-тънка хартия с по-малко златно фолио, за да се намали замърсяването.

"Едно от най-интересните неща ще бъде при допълнителните промоционални опаковки - цялата алкохолна индустрия в момента работи върху дигитализирането на този начин на добавена стойност. Ще бъде създаден нов начин как да даваме тези допълнителни чаши, шапки или тениски на потребителите", за да се намалят опаковките. "Появиха се много иновативни пакети, контейнери за алкохол, направени от рециклирана хартия, обясни Скорчева.

Какви ще са напитките на 2023 г. и оказа ли Световното първенство по футбол ефект върху продажбите на по-силно алкохолни напитки?

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:03 | 22.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Индустрия виж още

Коментари

Финанси виж още