Производството и продажбите на бира в България са генерирали близо 530 млн. лева добавена стойност и над 335 млн. лева приходи за бюджета на страната през 2021 г. По обем на бирения пазар през миналата година страната ни е отново на 12-о място в страните от ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението сме на осмо място със 77 литра. Тези данни съобщи Съюзът на пивоварите в България (СПБ).
Според последните данни на браншовата организация за първите девет месеца на тази година пивоварните в страната са пуснали на пазара над 25 нови марки и асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5,3 млн. литра нивата за същия период от 2021 г. Дори и с настъпването на зимата пивото продължава да е най-често консумираната у нас алкохолна напитка, а на годишна база за 40% от пълнолетните българи бирата си остава най-предпочитано питие, констатират от Съюза.
На състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа е отчетено, че пивоварният сектор в Европа постепенно си връща позициите отпреди последните кризисни години. Очакванията са през 2023 г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019 г. пикови стойности.
Статистиката показва, че през миналата година консумацията на бира в ЕС е над 30 млрд. литра, като покачването е с близо 2 млрд. литра в сравнение с 2020 г. Броят на големите, средни и малки пивоварни компании също се връща на нивата отпреди пандемията и сега в ЕС те са повече от 9500.
Производителите на бира на Стария континент продължават да са едни от най-отговорните работодатели, като добавената стойност на индустрията е над 55 млрд. евро, а данъчните приходи към фиска на 27-те страни членки на общността надхвърлят 40 млрд. евро.
В същото време пивоварите, както на национално, така и на европейско ниво, смятат, че са необходими още усилия, за да се преодолеят трудностите, причинени от пандемията, нарастващите разходи за енергия и прекъсвания на ключови вериги за доставки заради войната в Украйна.
Въпреки това все повече се разрастват инициативите за устойчивост, реализирани от пивоварите в Европа. Всяка година се отчита чувствително намаляване на въглеродните емисии при производството на бира, оптимизират се разходите за енергия и вода, повишава се процентът на рециклирани опаковки и се въвеждат иновации в производствените и логистични процеси.
След предложението на Европейската комисия от 30 ноември за нов регламент за опаковките и отпадъците от опаковки пивоварите на Европа обявиха, че имат редица експертни предложения по проекта. Очакванията на пивоварите са да работят с държавите членки и ЕК за намиране на балансирани решения в управлението на отпадъците от опаковки.