Над 150 млн. лева е реализираният износ от български производители в европейската мрежа на Lidl в периода 2019-2021 г. За трите години 252 различни продукта на 58 родни компании са достигнали до 27 европейски пазара благодарение на партньорството с Лидл България. Само за първите шест месеца на тази година годишният ръст на износа на 34 български производители е 44% в размер на 42,5 млн. лева, като 136 артикула се реализират в 28 държави.
„Вече 10 години Lidl осигурява на българските производители възможности за развитие и реализация не само у нас, но и на външните пазари. Дори през пандемичната 2020 г. успяхме да запазим двуцифрен ръст на износа въпреки предизвикателствата. Само за последните три години (2019-2021 г.) ръстът в експортния оборот на българските производители е над 110%. Всичко това е принос не само за развитието на самите компании – а ръст в производство, персонал, конкурентоспособност като цяло. Тези резултати се превръщат в двигател за растеж и принос към българската икономика“, посочи Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.
Дял на износителите в експортния оборот
За периода 2019-2021 г. Румъния е основната цел на износа на български стоки по оборот в европейската търговска мрежа, държейки 36%. За тези три години 34 родни производители са реализирали износ на 89 различни продукта на обща стойност 55 млн. лв., като най-продаваният продукт в северната ни съседка е пълнозърнест хляб със семена.
След Румъния в топ 5 на държавите по размер на износа се нареждат Гърция с оборот в размер на 32 млн. лв., което е 21% от общия, Германия с 11,5% от оборота, Сърбия с 8,4% и Унгария с 9 млн. лв. или 6% от реализирания оборот за последните три години.
С Лидл историите са реалност
„Българските производители са предприемачи по дух – те горят в това, което правят, коментира Драгийска. – За производството използват зелена енергия, мислят визионерски напред и постигат цели с мисия – разработват вкусни продукти в конкуренция, премиум марки, пробиват с традиционни български продукти, с иновации с добавена стойност.“
Драгомир Илиев, управител „Стоково снабдяване и маркетинг“ в Лидл България, потвърди, че българските производители са конкурентни на европейския пазар. „За успеха на собствените марки допринасят ноу-хау, контрол на качеството, както и следенето на трендовете на европейския пазар, което налага промени в състава на продукта и опаковката“, посочи той.
От с. Гълъбец до Швейцария се изнасят продуктите на фирма „М Инвест“, която предлага натурален хумус, суши и антипасти с марка Sapori dei monasteri.
„В хранителната индустрия е престижно да си доставчик на Лидл, каза Димитър Димитров, управител на „Веселина трейд“. – Отговаряме на критериите за доставчици и постоянно преминаваме през одити, които обхващат цялостната дейност на производствения процес. Благодарение на обемите, които реализираме през Лидл, имаме възможност да инвестираме обратно в нашето производство.“
Управителят на „Цима 99“ Георги Жеков съобщи, че производството на конфитюри, плодови пюрета, сиропи, топинги намират прием в Япония, САЩ и Европейския съюз. 70% от продукцията на компанията е за износ, а сред традиционните сладка за Лидл с марка „Родна стряха“ от ягоди, бели череши, вишни, зелени орехи, смокини и рози, а потребителите много харесват сладкото от люти чушки.
Резултатите, които показват устойчивия успех и възможности за растеж на българските производители съвместно с Лидл България, компанията представя в специално книжно издание. В него са намерили място данни за резултатите от износа, реализиран от българските партньори на Лидл България за последните три години – 2019-2021. В него са представени и десет български компании – Белла България, Веселина Трейд, Виктория Нутс, Випера, Джени Ово, Млечни продукти, Нухелт, Смарт Органик, Тандем-Попово и Цима 99. Те са едни от най-добрите примери на съвместно партньорство с впечатляващи резултати както на българския пазар, така и по отношение на износа.