Германия е най-предпочитана за търговски обмен и бизнес партньорство за българските компании. Това сочи експресно анкетно проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) във връзка с интересите на българските фирми към бизнес партньорства в чужбина.
Германия е класирана на първо място сред страните, предпочитани за партньорство. Тя е посочена от 52% от респондентите. Според анализаторите това е логично, тъй като страната е най-големият и основен търговски партньор на България (нарастването на износа за периода януари - ноември 2021г. спрямо същия период на предходната година е с 15,4%, достигайки почти 9,4 млрд. лв., което е 15% от общия износ).
Турция се надрежда на второто място в класацията – посочена от 32% от анкетираните, което е следствие и на достъпността на стоките и услугите предвид ниския валутно-обменен курс. Полша и Румъния заемат третото място, следвани от Франция (29%), Италия и Обединените арабски емирства (27%).
С всяка една от изброените страни данните показват увеличение на обема на износа, като най-голям е ръстът при Румъния (35,4%).
Тази година Китай е класиран малко по-назад в класацията (посочен от 20% от респондентите), независимо, че и там е налице увеличение в стокообмена, като износът нараства с над 20%, а вносът - с 35%.
Компаниите посочват като основна причина за бизнес сътрудничество износът на стоки (посочен от 73% от респондентите), следвана от търсенето на партньор за съвместна инвестиция в България (29%) и внос на стоки (29%).
Предприемачите са основно заинтересовани за сътруничество в сферата на: машини и оборудване - 37%, храни и напитки - 27%, текстил и облекло – 25%, електрониката – 23%, и продукти на енергетиката и химическата промишленост – 21%. Българският бизнес също така има интерес и към партньорство с компании в областта на строителството, услугите, транспорта и логистиката, търговията на дребно и металургията.
От методите, създаващи добри възможности за намиране на бизнес партньори, респондентите предпочитат тези, включващи личния контакт - нещо от което фирмите, се бяха лишини.
Водещо място в проучването заема участието и посещението на търговски изложения – 77%, следвано от бизнес срещи по време на форуми – 56%, официални бизнес делегации и индивидуални пътувания – с по 46%.
Най-слаб интерес (26%) фирмите проявяват към онлайн и видео срещите, които в последните две години бяха основополагащи за бизнес комуникацията заради пандемията.
Запитани биха ли предприели бизнес пътуване при отпадане на ограничителните мерки и успокояване на международната политическа ситуация, 57 % от респондентите демонстрират положителни нагласи, отговаряйки с „Да, ще пътувам повече“, 33% очакват да се възвърнат нивата от преди пандемията, а 21% смятат, че ограничителните мерки и влошената международна политическа обстановка ще доведат до съкращаване на продължителността на бизнес пътуванията. Едва 7% са на мнение, че онлайн срещите могат успешно да заменят бизнес пътуванията.
Повече от половината от фирмите познават условията за правене на бизнес в страните, с които желаят да си партнират, а 8% не са запознати. 38% от компаниите биха участвали в обучения за спецификата на търговията в посочените държави. Сред темите, които предизвикват интереса на бизнеса са: споразуменията за свободна търговия на ЕС, търговията с трети страни, инициативата за сътрудничество ЦИЕ и Китай (16+1) и Евразийският икономически съюз.
63% от анкетираните компании споделят, че конфликтът между Русия и Украйна е оказал влияние върху дейността им.