Парижани гласуват на референдум в неделя, за да решат дали още 500 улици в града трябва да бъдат пешеходни и озеленени. Това е поредното усилие на лявото кметство на френската столица да ограничи използването на коли и да подобри качеството на въздуха, пише Ройтерс.
Това е третият подобен референдум в Париж, след като през 2023 г. гражданите одобриха забрана на електрическите скутери, а миналата година беше решено таксите за използване на паркинги да се утроят за големите джипове.
„За последните 25 години постепенно си връщаме публично пространство за пешеходен трафик, за лек трафик и със „зелени улици“, за да създадем бели дробове в кварталите, местата, където живеем“, коментира заместник-кметът Патрик Блош пред Ройтерс преди гласуването в неделя.
Данни на кметството на Париж показват, че автомобилното движение в града е намаляло с повече от 50%, откакто социалистите дойдоха на власт в началото на века.
Кметът Ан Идалго, която е на поста от 2014 г., започна значителна трансформация на улиците в града. От 2020 г. са били създадени 84 км велоалеи, а употребата на колела е нараснала със 71% между края на затварянията заради Covid-19 и 2023 г., сочат данни.
Ако бъде успешен, референдумът в неделя ще премахне 10 хил. допълнителни паркоместа в Париж, които ще се добавят към премахнатите 10 хил. от 2020 г. насам. Жителите на френската столица, които са два милиона души, ще бъдат консултирани кои улици да станат пешеходни зони.
Париж е на последно място в класация на най-зелените столици в Европа
Въпреки промените през последните години Париж изостава от други европейски столици от гледна точка на зелена инфраструктура, която включва частни градини, паркове, улици с дървета по краищата, вода и влажни зони. Тя съставлява само 26% от площите в града спрямо средно 41% в европейските столици, показват данни на Европейската агенция по околна среда.
Критици на промените смятат, че мерките на кметството увеличават предизвикателствата за десетте милиона души, живеещи в околностите на града, тъй като там мрежата на градския транспорт не е толкова гъста и те ще бъдат затруднени да се придвижват до работа или за да пазаруват в центъра на града.
„Важно е за знаем, че Париж не е музей. Това все пак е град, в който хората работят, където работещите хора са принудени да се придвижват, където хората от по-широката Парижка област са принудени да идват, където има магазини“, коментира Филип Нозиер, ръководител на асоциацията на собствениците на автомобили 40М.
Собствеността на автомобили показва разделението между центъра на Париж и околностите – само една трета от домакинствата в центъра притежават кола спрямо две трети от тези в околностите. Без Париж и областта му собствеността на автомобили във Франция е 85%.
Ако парижани гласуват в подкрепа на предложението, 500-те улици, които ще бъдат озеленени, ще увеличат общия брой на тези „зелени бели дробове“ до близо 700, или малко над една десета от улиците на френската столица.