Автомобилните превозвачи са в протестна готовност заради планираното вдигането на тол таксите с 10% от 1 април и с още 10% от 1 септември, съобщиха от браншовата камара.
От регионалното министерство увериха, че приходите от пътните такси ще бъдат използвани за строителство и ремонт на пътища.
Новината за увеличението обаче предизвика остри реакции от бранша.
Четири организации се обявиха срещу планираното увеличение на тол таксите. В обща позиция Съюза на международните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Европейският транспортен клъстер и Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища подчертават, че вдигането на тол таксите е нелогично, особено на фона на неработещата тол система, лошия контрол, зле поддържаната и липсваща инфраструктура, неефективната събираемост и отсъствието на транспортна политика.
Те приветстват приетите действия за справяне с нарушителите, но не могат да приемат още преди да са видели резултатите от тях, да се товарят изрядните превозвачи с допълнителни такси. Браншовите организации посочват, че от години държавата не успява да насочи тежестта на тол облагането към транзитния трафик - практика, която е стандартна в цяла Европа. Според тях в България най-ощетени се оказват българските превозвачи, което създава изключително неблагоприятни условия за сектора.
„Няма как да сме съгласни, тъй като предходното увеличение не доведе до нищо ползотворно. Бяхме лъгани и тогава, че ще се подобри пътната инфраструктура…Категорично пътната инфраструктура не отговаря на качеството да бъде толувана с подобни ставки“, каза Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи.
От бранша твърдят, че опитите за заобикаляне на тол системата и неплащане на пътни такси са все повече. „Нека първо видим колко са нарушителите, да бъдат хванати и принудени да заплащат тол такси. Не може да имаме най-модерната тол система в Европа и в света, както твърди националното тол управление, и да допускаме по такъв елементарен начин тя да бъде лъгана“, добави Димитър Димитров.
Според него има нужда от транспортна политика. По думите му допускането на превозвачи без заплатени тол такси създава нелоялна конкуренция в сектора. "Ние сме единствената държава в целия ЕС, която си толува цялата второкласна пътна мрежа, което рефлектира върху българския бизнес, превозвач и потребител“, каза директорът на камарата на автомобилните превозвачи.
Автомобилните превозвачи са в протестна готовност и настояват за нова среща с премиера Росен Желязков. Очакват се затруднения в трафика и протестно шествие преди началото на април.
Зам.-председателят на Европейския транспортен клъстър Йоана Лалова заяви, че първо трябва да се установи чрез повече контрол колко пари ще влязат в системата и след това да се направи анализ дали има необходимост да се вдигат тол таксите и за кои пътища има такава необходимост. „След като съберем цялата информация, да кажем, че вдигаме таксите. Къде е отговорността на институциите", попита Лалова в коментар пред Bulgaria ON AIR.
„Много превозвачи имат отстъпки в собствените си държави, ние нямаме“, изтъкна тя.
"В момента да заобиколим Ботевград и Мездра ни струва 200 лв. в посока. На един курс говорим за 400 лв. В държавата няма държавници. Ако имаше, щяхме да имаме транспортна политика. В Сърбия дори българските превозвачи имаме отстъпки - колкото повече минаваме, можем да стигнем до 15% отстъпка за български превозвачи. Откакто дойде Гроздан Караджов, в момента разликата между най-неекологичните и най-екологичните е почти една и съща. На нас ни е много по-изгодно да купим стар камион и да плащаме малко по-скъп тол", каза още гостът.
По думите на Лалова протестът по всяка вероятност няма да е един. „Протестите и шествията ще са продължителни. Апелираме гражданите да бъдат съпричастни и да се присъединят. Ще протестираме, докато имаме реакция от държавата. По всяка вероятност датата ще е другата седмица", заяви тя.
Браншовите организации отправят пет искания:
- 13% от събраните пътни такси за предходната година да бъдат отделяни в ежегодна програма за превозвачи. С тези средства да се възстанови поне част от баланса в непропорционално разпределената тежест между български и чуждестранни превозвачи;
- Прецизиране на отсечките от второкласните пътища в страната, които са част от коридорите на международния трафик и се налага да останат в обхвата на платената пътна мрежа;
- Прекратяване на практиката за налагане на санкции за несъществуващи нарушения, които остават изцяло в тежест на превозвачите и не могат да бъдат калкулирани към крайния потребител;
- Участие в осъществявания контрол по пътищата с цел гарантиране на принципите на правовата държава;
- Изпълняване на поетите на 25.01.2025 г. ангажименти към бранша от министър Караджов по време на единствената към момента проведена среща, като облекчаване на процедурата за наемане на водачи от трети страни, премахване на таксите за дезинфекции по ГКПП на страната, разширяване на капацитета на ГКПП с Република Турция и др.
Превозвачите подчертават, че протестът им не цели да разклати държавата в сложната политическа обстановка, но е крайно време да потърсят правата си срещу безхаберието и липсата на реформи в транспортната политика на България. Те настояват за справедливост и ефективни решения, които да защитят българския транспортен сектор и да осигурят устойчиво развитие за всички засегнати страни.
преди 2 дни Колеги не може така, протестира се само предизборно!... има чекмеджета за пълнене, на пезантите им вдигаме данъците 5та година поред и те вече не издържат... трябва и вие да дадете своя дан към мутрите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар