IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

ИХБ Шипдизайн: Проектираме бъдещето на екологичното корабоплаване

Към началото на 2024 г. само 14% от новите кораби са пригодени да използват алтернативни горива, което подчертава нуждата от ускоряване на процеса на декарбонизация

14:06 | 17.03.25 г. 5
Автор - снимка
Създател
Снимка: ИХБ Шипдизайн
Снимка: ИХБ Шипдизайн

Корабоплаването е гръбнакът на глобалната търговия и един от основните икономически барометри, които стоят зад движението на стоките по международните маршрути. Дългосрочното развитие на тази индустрия зависи от актуалните и планирани регулации, както и от стратегиите за развитие на страните и търговските съюзи, изтъкват от "ИХБ Шипдизайн".

На фона на динамичните промени в глобалния и политически климат бъдещето на корабоплаването остава предизвикателство, но и поле за иновации и устойчиви решения - по тази и други теми разговаряме с изпълнителния директор на компанията Бойко Георгиев.

"ИХБ Шипдизайн" е основен партньор на енергийната конференция на Investor.bg Energy of Tomorrow, която ще се проведе на 19 март в Интер Експо Център, София. За повече информация и регистрация посетете страницата на събитието ТУК.

- Г-н Георгиев, каква е основната дейност на "ИХБ Шипдизайн"?

"ИХБ Шипдизайн", част от групата на "Индустриален Холдинг България" (ИХБ), е компания, базирана във Варна, специализирана в проектирането на кораби и морски съоръжения, както и в разработването на инженерни решения за индустрията. Разполагаме със силен и мотивиран екип от 40 морски архитекти. Работим в тясно сътрудничество с водещи световни компании, за да интегрираме най-новите технологии в техните проекти. Една от нашите цели е да допринасяме за развитието на екологично чисти и енергийно ефективни плавателни съдове, съобразени с бъдещите стандарти за устойчивост и целите, които са поставени пред световното корабоплаване.

- Кои са основните проекти, които развивате?

Основният ни фокус е проектирането на новостроящи се кораби, както и преустройството, обновяването и подобряването на съществуващи плавателни съдове, така наречения ретрофит. В голяма част от последните ни проекти интегрираме елементи, свързани с намаляване на емисиите, включително въглероден диоксид, замърсяването с прахови частици и внедряване на системи за улавяне на въглерод. Това е от съществено значение за изпълнението на новите регулаторни изисквания за екологична устойчивост в морския транспорт.

Един от най-иновативните ни проекти е разработването на концепция за електрически малък ферибот, предназначен за ефективен и екологично чист транспорт на кратки разстояния, например езера, реки и язовири. Този плавателен съд ще работи без емисии, минимални разходи за поддръжка и ще осигури устойчива алтернатива за градската мобилност. Проектът има потенциала да допринесе значително за развитието на екологичния транспорт и в градска среда и е подходящ за всички заинтересовани общини като Варна, Бургас, Русе, Силистра.

Бойко Георгиев
Снимка: ИХБ Шипдизайн

Бойко Георгиев завършва Техническия университет в град Варна със специалност „Корабостроене и Морска Техника“. През 2007 година става Управляващ  директор на компания, занимаваща се с корабно проектиране. От 2014 година насам Бойко Георгиев е изпълнителен директор и партньор в "ИХБ Шипдизайн", компания част от групата на "Индустриален холдинг България".

- Какво е положението на алтернативните горива във вашия бизнес?

Към началото на 2024 г. само 14% от новопостроените кораби са били подготвени за използване на алтернативни горива, което подчертава необходимостта от ускоряване на процеса на декарбонизация в индустрията.

В този контекст "ИХБ Шипдизайн" АД се стреми да интегрира алтернативни горива в своите проекти, за да отговори на нарастващите изисквания за екологична устойчивост. Това включва проектиране на кораби, използващи втечнен природен газ, метанол и хибридни задвижващи системи. Освен това вече има и разработени двигатели, работещи на амоняк, но все още предстои пълноправното им въвеждане като основни двигатели на кораби.

Допълнително се прилагат мерки за намаляване на разхода на гориво, например използване на батерии като балансьор в електроенергийната система на кораба, генериране на електроенергия чрез възобновяеми източници – слънчева и вятърна енергия, подпомагащо алтернативно задвижване – използване на платна (роторни и тип „крило“).

- Как виждате развитието на водорода като гориво в корабоплаването?

Водородът се разглежда като перспективен източник на енергия в корабоплаването, като може да бъде използван по два начина:

- чрез водородни клетки, които преобразуват водорода в електрическа енергия;

- чрез двигатели с вътрешно горене, адаптирани за водородно гориво.

Основните предизвикателства пред широкото му приложение остават трудното съхранение и недостатъчно развитата инфраструктура за доставка и зареждане. Също така, производителите на водородни двигатели все още са ограничен брой, а цената за производство на водород остава висока. Не са решени и въпросите на инфраструктурата за зареждане на брега. Това забавя практическото му приложение и предполага необходимостта от подкрепа от страна на правителствата с цел ускоряване на този процес. Разбира се, модернизацията на пристанищната инфраструктура в тази посока е изключително важна.

- Каква е ролята на батериите и електричеството в бъдещето на корабоплаването?

Електрическото задвижване не е новост в корабоплаването – дизел-електроходите са в експлоатация от години. Чисто електрическо задвижване, осигурено изцяло от батерии, обаче не е практически приложимо за дълги преходи и трампово плаване.

При по-големите кораби батериите не могат да осигурят самостоятелно необходимата енергия за дълги преходи или непредвидими маршрути. Въпреки това те намират приложение в хибридни системи, където подпомагат електропроизводствените уредби, като балансират натоварванията и подобряват енергийната ефективност.

В момента чисто електрическо задвижване на батерии е най-подходящо за по-малки съдове, извършващи кратки преходи, като фериботи, речни кораби и крайбрежно плаване. Много пристанища вече използват изцяло електрически плавателни съдове за обслужване на терминали, рибовъдни установки и други дейности в крайбрежните зони. В допълнение, захранването от брега по време на престой значително намалява емисиите в пристанищните райони. Това е изключително важно за пасажерските кораби, чиито терминали са в централни локации в градовете.

- Част от услугите, които предлагате, се отнасят до индустриално проектиране. Това включва и зелени технологии, като пречистване на отпадъчни газове чрез скрабъри и възобновяема енергия. Ще разкажете ли повече по темата?

Нашата фирма работи активно по проекти, свързани със зелени технологии не само в морския сектор, но и в индустриалното проектиране. Разработваме решения главно за инсталиране на скрабъри, системи за улавяне на въглероден диоксид и очистващи системи за води. Тези технологии намират приложение в индустрията, като допринасят за намаляване на вредните емисии и подобряване на екологичната ефективност в предприятия от нефтената, газовата и химическата индустрия.

- Как ще се развива корабоплаването по отношение на видовете горива през следващите години на фона на по-строгите изисквания за емисиите на парникови газове? Какви промени могат да настъпят в индустрията?

Посоката на развитие на корабоплаването е в съответствие с политиките и програмите на Международната морска организация (IMO), които насърчават екологичната ефективност. Основните направления са:

1. Проектиране и строителство на нови кораби с използване на алтернативни горива и енергийно ефективни технологии.

2. Намаляване на емисиите на съществуващите кораби чрез преустройства и модернизация.

Метанолът в момента се счита за едно от най-лесно приложимите алтернативни горива, тъй като може да се произвежда, съхранява и транспортира сравнително лесно. Освен това съществуващите двигатели могат да работят с него с минимални модификации. Възраждането на платната като помощно и паралелно средство за задвижване също е обещаваща алтернатива за намаляване на разхода на гориво и емисиите.

Дългосрочното развитие на корабоплаването ще зависи от международните регулации и стратегиите на отделните държави и икономически съюзи. Във време на динамични промени в глобалния икономически и политически климат бъдещето на корабоплаването остава предизвикателство, но и поле за иновации и устойчиви решения. И тук е ролята на компании като "ИХБ Шипдизайн".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:06 | 17.03.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

5
rate up comment 3 rate down comment 0
Alex Silver
преди 5 часа
Декарбонизация? Ахъм, търговия със "зелен хайвер". Изключително благородна задача, даваща много стотици милиарди годишно, буквално от въздуха. А нещо за "запушването" на озоновата дупка да кажете? Запушихте ли я, отпушихте ли я? Или тя вече не е интересна за никого? Битият си е бит, а другото не винаги е приятно?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 2
Ckъcaнa_Ушaнka
преди 11 часа
До: КуххияДебилл, ти пък понеже разбираш от всичко!!! Нали пръччи?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 11
khao
преди 11 часа
До: evlogi това е щото не разибаш от почти нищо! :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 5
кhаo
преди 12 часа
До: evlogi сладур, възбуждам се от мъже в руски ботуши и ватенки! Искаш ли да се гушкаме, аз съм сергей! :*
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 1
evlogi
преди 12 часа
Тва с електрическите кораби малко ми прилича на оня, дето си купил магаре, за да има с какво да ходи за сено, с което да храни магарето..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още