IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ryanair и Wizz искат водеща роля след възобновяването на полетите към Украйна

И двете авиокомпании планират да увеличат капацитета си в страната след края на военните действия

15:55 | 26.02.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Преди Владимир Путин да изпрати войски в Украйна преди три години, страната беше един от най-обещаващите пазари за нискотарифните авиокомпании Ryanair Holdings и Wizz Air Holdings, пише Bloomberg.

Двете конкурентни компании добавиха капацитет в бързо растящата източноевропейска дестинация след пандемията от Covid-19, който ги превърна в двете водещи неместни авиокомпании в Украйна. Сега, когато САЩ полагат усилия за дипломатическо решение на конфликта, авиокомпаниите отново се борят за позиция веднага щом могат да се завърнат в страната.

„През следващите 12 месеца ще взема 50 чисто нови самолета от Airbus“, съобщи главният изпълнителен директор на Wizz Йозеф Варади, който се е прицелил в дял от 40% на пазара на въздушни пътувания в страната. „Ще имаме голям капацитет за използване при появата на добри възможности на пазара като Украйна“, допълни той.

Ryanair, Wizz и по-малкият регионален конкурент Air Baltic обещават да инвестират в следвоенното възстановяване на страната и да разположат самолети и екипажи там. Те могат да действат бързо, докато местният им конкурент Ukraine International Airlines, основният играч преди войната, ще се нуждае от време, за да подготви приземената си флотилия за полети.

Wizz и Ryanair се насочват към растеж с възстановяването на Украйна. Графика: Bloomberg LP Wizz и Ryanair се насочват към растеж с възстановяването на Украйна. Графика: Bloomberg LP

През 2019 г., последната нормална година за въздушните пътувания преди Covid-19, базираната в Будапеща Wizz държеше 13% от украинския пазар, докато Ryanair имаше 7%, сочат данни на Goodbody Aviation. Ukraine International държеше почти 40%.

Анализаторът на Goodbody Дъдли Шейнли посочва, че Wizz и Ryanair могат да добавят по около 1 млн. седалки към годишния си капацитет преди Covid в Украйна в рамките на шест месеца. Това би било от полза за плановете на ирландската компания за оптимизация, докато очаква нови самолети, а повторното отваряне на Украйна би съвпаднало с целите за разширяване на Wizz.

Препятствие и за двете компании е липсата на излишни самолети. Wizz временно приземи част от самолетите си A320 заради проблеми с двигателите на Pratt & Whitney, а Ryanair понижи целите си за растеж заради дълго забавяне на доставките от Boeing.

„Достъпът до самолети е ограничен и за двете компании. Но бихме очаквали и двете да се възползват от възможността да изградят позиция в Украйна като твърде значима благоприятна възможност, за да бъде пропусната“, казва анализаторът на Barclays Андрю Лобенберг.

Над половин трилион долара ще са необходими за възстановяването на Украйна и икономиката ѝ през следващите десет години, съобщи Световната банка тази седмица.

Макар че летищата в Украйна понесоха известни щети, те като цяло са в крак със сертификациите и обучението. Освен това запазиха контактите си с авиокомпаниите.

Wizz иска да базира 40 нови самолета в Украйна и да въведе 150 маршрута през идните три години, когато годишният капацитет би трябвало да нарасне до 15 млн. седалки, колкото на полския и румънския пазар, отбеляза Варади.

Компанията навлезе в Украйна за първи път през 2008 г., а Ryanair я последва десет години по-късно, като засили регионалното си присъствие с разширения през последно време в Полша и Хърватия. Базираната в Дъблин Ryanair планира да започне да продава билети за Украйна, когато въздушното пространство бъде отворено отново, и да започне полети шест седмици по-късно, съобщи миналия месец главният изпълнителен директор на компанията Майкъл О’Лиъри.

„Ще са ни нужни около шест седмици да запълним полетите. Ще има огромен трафик, дори в най-ранните дни, за повторно събиране на приятели и семейства“, допълни той.

Air Baltic също планира да се завърне в Украйна и да базира самолети там скоро след повторното отваряне. За начало тя ще премести капацитет от други дестинации, съобщи главният изпълнителен директор Мартин Гаус през декември.

След тригодишна война сега САЩ настояват за примирие за прекратяване на конфликта, въпреки че Европа не е включена в преговорите. Президентът Доналд Тръмп заяви в социалните мрежи, че води „сериозни обсъждания“ с Путин, засилвайки разрива между Вашингтон и европейските съюзници.

След като затвори цялото си въздушно пространство от началото на 2022 г., Украйна ще трябва да възстанови дейности като диспечерските. Служителите са се включили в опреснителни курсове в подготовка за повторното отваряне на въздушното пространство, съобщи UkSATSE, която предоставя услуги, свързани с въздушния трафик.

Летище „Бориспол“ в Киев продължава да плаща на служителите и за оборудване, свързано с редовни услуги като ескалатори и ленти за багаж. То очаква натрупано търсене на пътнически и товарни полети към Украйна след края на боевете.

„Всеки ден се подготвяме за възможно начало на дейностите. Трябва да сме готови“, казва Сергий Хужниак, директор на пътническите полети и стратегията на летище „Бориспол“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:07 | 26.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още