Европейски и американски корабособственици са продали най-малко 230 остарели танкера на сенчестия флот, използван от Русия, за да избегне западните санкции върху износа на петрол и да подпомогне финансирането на войната срещу Украйна, разкрива международно разследване на нидерландското разследващо издание Follow the Money (FTM), което включва редакции в девет държави.
Екипът е анализирал стотици записи за морски товари и регистрации на кораби, като изследователите смятат, че руският сенчест флот наброява около 600 плавателни средства, които превозват около 70% от целия руски износ на петрол.
Корабособственици са спечелили 6 млрд. долара след инвазията на Русия в Украйна през 2022 г., като са продали кораби на купувачи в страни като Индия, Хонконг, Виетнам или Сейшелските острови, които не участват в икономическите санкции срещу Москва, установява разследването, цитирано от британския в. Guardian.
В него се казва, че гръцки компании са продали най-голям брой кораби - 127, а британски компании са продали 22. Германски и норвежки корабособственици са продали, съответно, 11 и 8 плавателни средства. Повечето от тези кораби биха били продадени за скрап за малка част от цената в противен случай, посочва се в разследването.
Корабособственици от 21 от 35-те държави, които са наложили санкции върху търговията с руски петрол, са продали танкери на руския сенчестия флот, показват данните.
Западните правителства твърдят, че кораби от сенчестия флот, освен че превозват руски петрол, се използват за провеждане на шпионски дейности за Москва и за очертаване – и понякога унищожаване, на критична подводна инфраструктура, например кабели.
В доклада са посочени случаи с два 15-годишни танкера, гръцка собственост, които са били продадени на базирана в Ханой, Виетнам, компания, преименувана и плаваща вече под панамски флаг (преди е бил малтийски). Компанията е превозила 120 млн. литра руски петрол от руското балтийско пристанище Уст- Луга, което се намира близо до границата с Естония.
След като Г-7 и Европейският съюз (ЕС) въведоха таван на цените на руския петрол в края на 2022 г. и забраниха на компаниите, регистрирани на тяхна територия, да улесняват продажбите на руски петрол над определената цена, цените на корабите, които могат да бъдат регистрирани в незападни юрисдикции, скочиха.
„Много европейски корабособственици имаха стар тонаж, който смятаха, че всъщност не струва много. Внезапно стойността му се удвои, така че те решиха да продават“, коментира пред консорциума анализатор в Lloyd’s List, специализираният бюлетин за корабоплаване.
Белгийската CMB.Tech например е продала пет танкера за 135 млн. долара, които са се озовали в руския сенчест флот през 2022 г. и началото на 2023 г. Говорител на компанията е коментирал пред белгийския вестник De Tijd, част от разследващия консорциум, че тя не носи отговорност за плавателните съдове след продажбата им.
В края на 2023 г. ЕС въведе нови правила, с които се изисква от компаниите, продаващи кораби на трети страни, да проверяват дали не са били използвани за нарушаване на санкциите срещу Русия. Оттогава обаче 32 европейски танкера са продадени на сенчестия флот.
Съвсем наскоро ЕС и САЩ отидоха още по-далеч, отчасти защото много танкери в сенчестия флот на Русия нямат западна застраховка и никога не влизат в европейските пристанища, така че не могат да бъдат проверявани, а и са толкова остарели, че могат да причинят екологична катастрофа. На отделни танкери вече е забранено да влизат в пристанищата на ЕС и да получават пристанищни услуги на територията на ЕС, ако се установи, че транспортират руски петрол или участват в „опасни практики за корабоплаване“. Около 70 танкера са поставени под санкции от блока, като вероятно ще последват още 74.
Няма обаче съобщения за планове за въвеждане на конкретни мерки, забраняващи продажбата на плавателни съдове за сенчестия руски флот, отчасти поради съпротивата на страните членки, с за които корабоплаването е ключов икономически сектор, като Гърция, Кипър и Малта.